Inhoudsopgave
Het plan om op een parkeerplaats bij de Apostelengang 35 studiootjes te bouwen heeft voor de buurt meer voor- dan nadelen. Zo gaat de sociale veiligheid omhoog, het verkeer neemt af en komt er ondanks de nieuwbouw meer groen.
Dat schrijft wethouder Frans Bastiaens in een brief aan de gemeenteraad. Een deel van de raad, de leden van de commissie fysiek, brachten dinsdagmiddag op verzoek van de wethouder een bezoek aan de plek waar de appartementen gerealiseerd worden en waar enkele buurtbewoners bezwaar tegen maken. De bewoners vrezen voor hun uitzicht en vrezen dat ze geen zonlicht meer in hun tuin hebben als er een drie verdiepingen hoog gebouw wordt neergezet vlak achter hun huizen. De architect van het gebouw Geert Coenen uit Maastricht gaf tekst en uitleg over zijn ontwerp en probeerde de politici en omwonenden te overtuigen dat de buurt er op vooruit gaat.

Het plan dat is ingediend voorziet in de bouw van 34 appartementen die tussen de 36 en 45 vierkante meter groot worden. Het gaat om 22 woningen in de categorie sociale huur. Het gebouw wordt maximaal ruim 14 meter hoog en bestaat aan de straatzijde uit drie bouwlagen en aan de kant van het klooster uit vier bouwlagen.

Volgens de wethouder komt de bouw de sociale veiligheid ten goed omdat de voordeuren aan de Apostelengang komen. 'Hierdoor ontstaat meer toezicht op mogelijke overlast,' schrijft Bastiaens. Na de bouw neemt ook het aantal verkeersbewegingen af, denkt de wethouder omdat de verhuurde parkeerplaatsen vervallen.
Schaduw
De angst van bewoners aan de Apostelenpavé dat ze door de bouw geen uitzicht, daglicht en privacy meer hebben is volgens de wethouder onterecht. Het uitzicht aan de achterkant van de woningen wordt nu ook al belemmerd door de bouwen die er staan en die behouden blijven. Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe appartementen voor schaduw zullen zorgen op bepaalde momenten, maar dat de schaduw van de bomen groter is. Ook het argument van verlies van privacy is niet terecht. 'De afstand met de woningen aan de Apostelenpavé bedraagt 11,5 tot 17 meter. Op veel plekken in de binnenstad is dat veel minder.
De wethouder noemt het bouwplan verder een goed plan tegen hittestress en wateroverlast. De geheel verharde parkeerplaats krijgt straks meer groen, zowel op het binnenterrein als op het dak van de nieuwbouw. Daardoor wordt er 480 vierkante meter groen toegevoegd aan de openbare ruimte.
