Inhoudsopgave
Voor het verbeteren van de palliatieve zorg voor mensen in de laatste levensfase in Maastricht en in het Heuvelland stelt het rijk nu 5,2 miljoen euro extra beschikbaar. Ook CZ en VGZ steunen het plan. Het rijksgeld gaat naar het plan van Maastricht UMC+, Envida, Thuiszorg Groot Limburg, ZIO, Sevagram, Buurtzorg, Burgerkracht Limburg, Steunpunt Mantelzorg Zuid, Netwerk Palliatieve Zorg Maastricht-Heuvelland en de RSO Zuid-Limburg. Dat meldt het MUMC+.
De nieuwe aanpak begint met meer ruimte om signalen dat iemand achteruitgaat beter te herkennen. Zodra er sprake is van een ongeneeslijke ziekte, of een zorgverlener merkt dat de gezondheid van een patiënt verslechtert, gaat die vroegtijdig in gesprek met de patiënt en diens naasten. Samen praten ze over wat belangrijk is in de laatste levensfase: wat iemand wel of juist niet wil, en waar hij of zij zich prettig bij voelt. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is het vastleggen van die wensen en afspraken in een persoonlijk zorgplan. Dit digitale zorgplan is toegankelijk voor alle betrokken zorgverleners – zoals de huisarts, thuiszorgmedewerkers en zorgverleners in het ziekenhuis – zodat zij precies weten wat is afgesproken en goed kunnen samenwerken.
Bewustwording
“We willen dat iedereen in Maastricht-Heuvelland in de laatste fase van het leven zorg krijgt die echt bij hem of haar past,” zegt Annemie Courtens van het Expertisecentrum Palliatieve Zorg van het MUMC+. “Daarom proberen we samen de zorg anders te organiseren, de deskundigheid van zorgprofessionals te bevorderen en de maatschappelijke bewustwording van inwoners over palliatieve zorg te vergroten. Door beter samen te werken – tussen ziekenhuis, huisartsen, thuiszorg en andere betrokkenen – zorgen we dat alles beter geregeld is. Want dit moment komt maar één keer, en dan moet het goed zijn.”
Regie
De nieuwe werkwijze geeft mensen in hun laatste levensfase meer rust, comfort en de ruimte om zelf regie te houden over wat voor hen belangrijk is. Patiënten krijgen de zorg die ze nodig hebben en kunnen de laatste fase van hun leven doorbrengen op de plek waar zij zich prettig bij voelen – bijvoorbeeld thuis of in een hospice.
Personeelstekorten
Ook zorgverleners hebben baat bij deze aanpak: minder onverwachte situaties en duidelijkere afspraken maken meer rust in het zorgproces. Door slimme samenwerking, inzet van vrijwilligers, ondersteuning van mantelzorgers en goede digitale ondersteuning blijft de zorg haalbaar, ook in een tijd van personeelstekorten. Naar verwachting kunnen met vroege en goede afstemming elk jaar veel ziekenhuisopnames en -bezoeken worden voorkomen. Dat betekent meer ruimte om afscheid te nemen op een manier die past bij wat de patiënt en diens naasten belangrijk vinden.
