Inhoudsopgave
De aanbestedingsprocedure voor de nieuwe woonwijk op het voormalig Trega-Zinkwitterrein is gestart. Binnen twee jaar wordt gestart met het bouwrijp maken van het terrein dat sinds 1900 industrieterrein was. Zorgen zijn er wel over de bodemverontreiniging, maar die zorgen zijn volgens de gemeente onterecht.
Dat de grond niet schoon is, heeft onderzoek al uitgewezen. Dat was bij iedereen die bij Trega of diens voorlopers heeft gewerkt wel bekend. Ook onderzoeken laten dat zien.
De twee ondernemers die jaren geleden een briljant idee hadden om onder de naam M'Eau bronwater te bottelen bij de bron van Trega konden maar kort van het succes van het eigen bronwater uit Maastricht genieten. Na een jaar bottelen en het water via de horeca te verkopen bleek dat het water ernstig vervuild was en moest onmiddellijk gestopt worden met het omhoog pompen van het bronwater.

Lekkerkerk
In het begin van de vorige eeuw tot eind jaren tachtig was vervuiling niet iets waar men zich druk over maakte, ook niet bij de fabrieken op het terrein in Limmel dat nu een woonwijk wordt. Dat besef kwam pas na Lekkerkerk. In 1980 kwam aan het licht dat de 300 woningen in die plaats gebouwd waren op sterk vervuilde grond.

Om Lekkerkerkse toestanden te voorkomen is de gemeente in Maastricht begonnen met de aanvoer van schone grond voor de nieuwe woonwijk in Limmel. Voordat de woonwijk gebouwd kan worden is er veel schone grond nodig. Deze grond is nodig voor het aanbrengen van een leeflaag. Deze leeflaag wordt aangebracht in alle openbaar groen en in de tuinen van de toekomstige bewoners, zodat de vervuilde grond er onder geen gevaar meer vormt voor de bewoners. De komende jaren wordt de schone grond opgeslagen op een centrale plek op het terrein om later gebruikt te worden voor het opvullen van de leeflaag.
Definitieve keuze
In de aanbestedingsfase die nu van start is gegaan kunnen aannemers of samenwerkingsverbanden zich tot eind november aanmelden. Maximaal vijf teams gaan door naar de gunningsfase, waarin zij een plan van aanpak indienen. De beoordeling gebeurt vooral op kwaliteit met als leidende criteria: samenwerking, integrale ontwerpkracht en prijsbewust ontwerpen. Deze fase loopt tot maart 2026. Begin april 2026 volgt de definitieve keuze en start het ontwerptraject, dat tot eind 2026 duurt. De uitvoering staat gepland vanaf het tweede kwartaal van 2027 met allereerst het bouwrijp maken van het zuidelijkste deel van het terrein en de aanleg van de nieuwe Borgharenweg, inclusief het verleggen van kabels en leidingen en de benodigde sanering.



