Inhoudsopgave
Over ruim anderhalve maand start de pilot Autoluw Wyck. Er wordt gehoopt op een succes, zodat de pilot uitgebreid kan worden, maar bij onvoldoende draagvlak is er de noodknop.
Die symbolische knop kan ingeduwd worden als ondanks alle voorbereidingen en alle overleggen om tot consensus te komen uiteindelijk in de praktijk niet werken. Dan stopt de pilot.
Coffeeshops
Bij de gemeente en ook de werkgroep die de pilot heeft voorbereid gaan ze er van uit er vanuit dat een autoluw Wyck uiteindelijk meer voor- dan nadelen heeft, maar daar is nog niet iedereen van overtuigd bleek donderdagavond tijdens een info-avond. Zo is een aantal bewoners van de Hoogbrugstraat allerminst blij. Zij hebben nu dagelijks veel overlast van de bezoekers van de twee coffeeshops in de straat die de hele dag dubbel parkeren, maar vanaf 5 januari komt er in de straat ook nog eens een plek voor laden- en lossen. Het is een noodvoorziening voor vrachtwagens die te laat in Wyck arriveren om nog te mogen lossen. Zij kunnen in de Hoogbrugstraat terecht.
Oeverwal
De bewoners hadden die noodlocatie liever op een andere plek gezien bijvoorbeeld bij de Oeverwal. "Veel meer ruimte, dichter bij de horeca, makkelijker te bereiken en geen bewoners in de buurt die overlast krijgen. Onbegrijpelijk dat ze niet voor die plek gekozen hebben," zegt een van de bewoners van de Hoogbrugstraat. De aanwezige ambtenaren benadrukken herhaaldelijk dat het plan dat nu voorligt op steun kan rekenen van bewoners, omwonenden en de gemeente, maar dat altijd nog bijgestuurd kan worden.
De bijeenkomst in de L'Empereur is de laatste voordat de pilot van start gaat. Vanaf 5 januari is Wyck een jaar autoluw.....tenzij op de noodknop gedrukt gaat worden.
