Inhoudsopgave
Er is een nieuwe ontheffing voor bedrijven die door netcongestie geen elektrische vracht- of bestelwagens kunnen opladen. Deze bedrijven mogen vanaf volgend jaar met hun dieseltrucks de zero-emissiezone van Maastricht in.
Dat hebben de 18 gemeenten in ons land die een zero-emissiezone hebben ingevoerd samen besloten. Om ondernemers tegemoet te komen, is netcongestie vanaf volgend jaar een legitieme reden om alsnog met een dieselwagen de binnenstad in te mogen. Een aanvraag daarvoor mogen bedrijven indienen bij het zero-emissieloket, dat wordt gerund door de vier grootste gemeenten. Bovendien kan de ontheffing, die 250 euro per aanvraag kost, daarna gratis worden verlengd. Dat meldt het Nieuwsblad Transport.
Bottleneck
De zero-emissiezone is sinds dit jaar in Maastricht van kracht. Uitgangspunt is dat dieselvoertuigen stapsgewijs worden geweerd uit de binnenstad. Veel ondernemers kiezen daarom voor elektrische vrachtwagens en bestelbussen, die de zones wel in mogen. Een bottleneck blijft daarbij het opladen. Niet alle ondernemers hebben genoeg stroom beschikbaar om een groot aantal voertuigen op te laden. De benodigde netverzwaring laat op veel plekken jaren op zich wachten, volgens de netbeheerder Enexis tot wel tien jaar.
Om ondernemers tegemoet te komen, is netcongestie daarom vanaf volgend jaar een legitieme reden om alsnog met een dieselwagen de binnenstad in te mogen.


