Doorgaan naar artikel

Bij netcongestie mogen dieseltrucks toch de stad in

Inhoudsopgave

Er is een nieuwe ontheffing voor bedrijven die door netcongestie geen elektrische vracht- of bestelwagens kunnen opladen. Deze bedrijven mogen vanaf volgend jaar met hun dieseltrucks de zero-emissiezone van Maastricht in.

Dat hebben de 18 gemeenten in ons land die een zero-emissiezone hebben ingevoerd samen besloten. Om ondernemers tegemoet te komen, is netcongestie vanaf volgend jaar een legitieme reden om alsnog met een dieselwagen de binnenstad in te mogen. Een aanvraag daarvoor mogen bedrijven indienen bij het zero-emissieloket, dat wordt gerund door de vier grootste gemeenten. Bovendien kan de ontheffing, die 250 euro per aanvraag kost, daarna gratis worden verlengd. Dat meldt het Nieuwsblad Transport.

Bottleneck
De zero-emissiezone is sinds dit jaar in Maastricht van kracht. Uitgangspunt is dat dieselvoertuigen stapsgewijs worden geweerd uit de binnenstad. Veel ondernemers kiezen daarom voor elektrische vrachtwagens en bestelbussen, die de zones wel in mogen. Een bottleneck blijft daarbij het opladen. Niet alle ondernemers hebben genoeg stroom beschikbaar om een groot aantal voertuigen op te laden. De benodigde netverzwaring laat op veel plekken jaren op zich wachten, volgens de netbeheerder Enexis tot wel tien jaar.

Om ondernemers tegemoet te komen, is netcongestie daarom vanaf volgend jaar een legitieme reden om alsnog met een dieselwagen de binnenstad in te mogen.

Léon Monfrance overtuigend ambassadeur Zero-Emissiezone
Lijkt het voor de ‘neutrale toeschouwer’ op een doorsnee ondernemersbijeenkomst; Désirée Florie en Gerrit-Jan Meulenbeld van Maastricht-Bereikbaar weten wel beter. Na afloop van veel discussiëren en informeren over logistieke hubs en de (binnen)stad als een grote zero-emissiezone, zijn de twee communicatiespecialisten woensdagavond zichtbaar tevreden. Door: Laurens Bouvrie Bijna in
Laatste dag dieselen in de stad
Nog één dag en dan is het centrum van Maastricht een zero-emissiezone. Bestel- en vrachtwagens met een benzinemotor of dieselmotor of die op gas rijden mogen dan niet meer de binnenstad in. Alleen elektrische voertuigen zijn toegestaan, maar het duurt nog wel even voordat de binnenstad echt fossielloos is. De
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden