Doorgaan naar artikel

Brief naar Provincie voor beter overleg Arriva-buslijnen

Inhoudsopgave

Het Maastrichts raadslid Bennie van Est (50PLUS) heeft het college van burgemeester en wethouders in een motie verzocht om samen met de provincie en het Reizigers Overleg Limburg (ROL) een participatiemodel te ontwikkelen. Hiermee zouden (wijk)bewoners formeel inspraak moeten krijgen via het adviesrecht van het ROL.

Wethouder Manon Fokke (PvdA), die erg voor participatie is, wilde de motie niet omarmen, maar gaat een brief met de strekking van de motie namens Maastricht aan de Provincie sturen. Dat bleek tijdens de raadsvergadering deze week.

GroenLinks raadslid Harry Schouten, die ook voorzitter is van het ROL, verliet voor aanvang van de beraadslaging de raadszaal wegens eventueel conflicterende belangen.

Fokke, die de motie behandelde namens haar zieke collega John Aarts (VVD), gaf aan de strekking van de motie te begrijpen na al hetgeen deze zomer is gebeurd rond met name de wijziging van de buslijn 3 in Maastricht. Toch benadrukte ze uitvoerig dat noch het college van B&W, noch de gemeenteraad, in formele zin participatie kan opeisen bij de Provincie die in deze concessiehouder is van het openbaar vervoer. Verder meldde ze dat Arriva en de Provincie zich, naar aanleiding van de ontstane commotie rond het ROL, aan het beraden zijn om in de toekomst meer openheid te geven over voorgestelde wijzigingen. 

Krachtige brief
Door meer openheid vooraf, zijn gesprekspartners bij belangrijke wijzigingen eerder en beter in staat om met hun achterban in gesprek te gaan. Dit geeft de gemeente dan ook de mogelijkheid om buurtnetwerken te informeren wanneer zich grote wijzigingen voor doen in hun wijk. Fokke geeft aan dat zij dit in een krachtige brief aan de Provincie ook wil benadrukken. Daarmee handelt de wethouder ook in de geest van de motie van 50PLUS.

Verwijten
Coen van der Gugten, de fractievoorzitter van GroenLinks, haalde in zijn betoog nog even uit naar de eerdere publicaties rond het ROL in De Nieuwe Ster die hij betichtte van weinig journalistiek professionaliteit in deze. Ook verweet hij de raadsleden Van Est en Tiny Meese (PVM) dat zij in interviews een oordeel hadden over zijn fractiegenoot Harry Schouten, zonder de juiste kennis van zaken. Stephanie Blom maakte daar wel nog een punt van orde van. Een uithaal naar de journalistiek van De Nieuwe Ster vond zij ongepast, aangezien journalisten zich in een raadsdebat ook niet kunnen verdedigen. De raadsleden Van Est en Meese herkenden zich niet in de verwijten van GroenLinks.

Verworpen
Na een uitvoerige beraadslaging werd de motie, ondanks de toezegging van de wethouder, toch door 50PLUS in stemming gebracht. De motie werd uiteindelijk alleen gesteund door het CDA, PVM, PvdD, SP, SAB, LPM, MOED, FvD en uiteraard 50PLUS. Dit maakt dat 14 raadsleden voor stemden en 23 tegen. De motie werd hiermee verworpen.

ROL
Schouten gaf deze week aan dat hij woensdag in een ROL-vergadering tekst en uitleg had gegeven aan de andere bestuursleden rondom de ontstane commotie in Maastricht. Het ROL was unaniem van mening dat zij een weloverwogen en goed advies hadden verstrekt aan Arriva betreffende de routewijziging van Lijn 3 in Maastricht. 

Geen antwoord op vragen
Hoewel het ROL eerder klaagde dat De Nieuwe Ster niet aan hoor en wederhoor zou hebben gedaan, vond het ROL het niet nodig om op de door De Nieuwe Ster ingediende schriftelijke vragen aan het ROL te reageren. Harry Schouten: “Het ROL heeft niets te verbergen. Maar een reactie op de vragen van De Nieuwe Ster vonden wij niet nodig. Wij motiveren onze adviezen, nadat wij informatie om voorgenomen wijzigingen van Arriva ontvangen. Soms zit daar vertrouwelijke bedrijfsinformatie bij. Daar kunnen we sowieso niet over communiceren. Het klopt dat onze adviezen, die overigens op onze website zijn terug te vinden, vaak beknopt zijn en niet meer dat een half A4 lang zijn. Dat blijft in principe ook zo.” 

Betere participatie
Harry Schouten gaf verder aan blij te zijn met de brief die het college van B&W zal richten aan de provincie. “Een verzoek om meer openheid, betere participatie en communicatie maakt het voor ons alleen maar eenvoudiger”.  

Bestuursexpertise
Inmiddels heeft het ROL wel haar website na wat kritische opmerkingen, aangepast. Zo staat er nu vermeld welk bestuurslid welke functie en expertise heeft binnen het bestuur. Voorheen stond dit niet vermeld op de website en was het voor geïnteresseerden onduidelijk welk bestuurslid namens welke organisatie sprak. 

Buslijn 3 roept vragen op over functioneren Reizigers Overleg Limburg
Het lijkt perfect geregeld. De provincie Limburg als concessiehouder besteedt het openbaar vervoer in Limburg uit aan Arriva. Arriva besteedt de burgerparticipatie uit aan het Reizigers Overleg Limburg (ROL). Het ROL geeft adviezen aan Arriva. En Arriva kan vrijwel altijd door: een buslijn opheffen of aanpassen. Waarbij Arriva kijkt naar

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden