Doorgaan naar artikel

CDA en VVD blijven weg bij debat over crisis vliegveld

Jaar na jaar een miljoenenverlies, maar de provinciale politiek blijft Maastricht Airport steunen.

Inhoudsopgave

Een ritueel dansje. Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was. Een paar uitlatingen gedaan tijdens de vergadering in het gouvernement over de Voortgangs Rapportage van Maastricht Airport. Een vergadering die voor coalitiepartijen VVD en CDA niet de moeite waard was om te bezoeken.

De Voortgangs Rapportage geeft een beeld van de stand van zaken van de luchthaven op weg naar een duurzame, toekomstbestendige luchthaven. De luchthaven verkeert in een diepe crisis en is technisch failliet. Alleen door de miljoeneninjecties van aandeelhouder provincie Limburg (60% van de aandelen) blijft Maastricht Airport overeind. Van de andere aandeelhouder Schiphol komt weinig steun en zeker geen financiële. In plaats daarvan maakte Schiphol vorige week bekend te willen investeren in buitenlandse luchthavens. Over 'hun' eigen luchthaven Maastricht Airport geen woord.

Exitstrategie
De politieke partijen lepelden vrijdag hun bekende riedeltje op over de luchthaven. De enige draai die werd gemaakt kwam van de PVV. Altijd warm pleitbezorger van het openhouden van de luchthaven wil de partij nu denken over een exitstrategie. In praktijk zou dat betekenden dat de provincie zijn aandelen moet verkopen. Aandelen die de provincie juist kocht toen de luchthaven in 2013 al dreigde failliet te gaan.

Wensdenken
Het was in de vergadering het herhalen van de oude, bekende standpunten en dat had vooral te maken met het feit dat er geen nieuwe cijfers op tafel lagen. De laatste jaarcijfers van de luchthaven over 2024 laten een verlies zien van 11,5 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2023. Hoe groot het verlies zal zijn in 2025 is nog niet bekend, maar dat het verlies aanzienlijk zal zijn, daar hoef je geen financieel deskundige voor te zijn. De belangrijkste klanten van de luchthaven zijn vertrokken en daarmee worden de passagiersaantallen niet gehaald. Opnieuw niet, want vorig jaar bleven de aantallen ook ver achter bij de cijfers in het Businessplan. In dat plan, waarin ervan wordt uitgegaan dat de luchthaven in 2027 break-even draait, staan meer cijfers die zoals de inspreker Paul Sprangers van Alliantie pleinAir Maastricht zei gebaseerd zijn op wensdenken en gefantaseerde aantallen en volumes.

Haalbaarheidsstudie
Verschillende fracties zetten vraagtekens bij die aannames in het Businessplan, vooral als het gaat om een duurzame toekomst. Niemand, inclusief de luchthaven zelf gelooft nog in elektrisch vliegen op korte of middellange termijn. Een experiment met een elektrisch vliegtuigje met testvluchten naar Luik en Aken was leuk, maar niet meer dan dat. Maar in het Businessplan, staat zwart op wit dat Beek denkt dat 400.000 mensen over een paar jaar elektrisch vliegen vanaf de luchthaven. Een haalbaarheidsstudie om dat te onderbouwen, gevraagd door de provinciale staten komt er niet. 'Dat is op dit moment zinloos,' volgens de luchthaven, waarmee een streep wordt gezet door de duurzame elektrische toekomst van Maastricht Airport.

Politiek
Geen elektrisch vliegen, nauwelijks nog passagiers, nauwelijks vrachtvolume, geld voor onderhoud dat gebruikt wordt om de verliezen te verminderen en opnieuw een verlies in 2025. Was de luchthaven een echt bedrijf geweest dan was allang ingegrepen, maar bij Maastricht Airport heeft de politiek het voor het zeggen. En politici zijn geen ondernemers. Politici hechten aan het pluche. De coalitiepartijen houden vast aan het akkoord uit 2022 waarin ze hebben afgesproken de luchthaven open te houden. De steun brokkelt weliswaar af, maar de stekker eruit trekken durft geen politicus aan. Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Provincie ziet ze vliegen als het gaat om elektrisch vliegen
Het is een utopie om te denken dat Maastricht Airport binnen 25 jaar een rol van betekenis kan spelen als het gaat om elektrisch vliegen. De verwachting is dat het mogelijk tot 2080 duurt voordat er vliegtuigen op de markt zijn die met passagiers een redelijke afstand kunnen vliegen.
Maastricht Airport in vrije val
Maastricht Airport is in een vrije val terechtgekomen. De verliezen exploderen, de topman is vertrokken en luchtvaartmaatschappijen houden het voor gezien. Alle cijfers over omzet, passagiersaantallen en vrachtvolume zijn nog dramatischer dan verwacht en er is geen zicht op herstel of dat er überhaupt nog winst gemaakt gaat worden. Vrijdag
Maastricht Airport alleen nog open dankzij laffe politici
Maastricht Aachen Airport (MAA) is bedrijfseconomisch gezien al decennia failliet. Het vliegveld zal nooit meer rendabel worden, hoe zeer de directie ook beweert dat het ooit - nu dan toch in 2027 ! - goed gaat komen. Maastricht stopt jaarlijks 200.000 euro belastinggeld in de bodemloze put die vliegveld heet.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden