Inhoudsopgave
Voor het tweede jaar op rij heeft Maastricht Marketing 20 pagina's reclameruimte ingekocht bij de landelijke krant NRC. De speciale cultuurbijlage lijkt echter door ChatGPT geschreven te zijn, maar dan wel een slechte versie van de AI-tool.
Leest u even mee met de eerste zin in de bijlage? "Aan de zuidgrens van ons land ligt een stad waar het Franse savoir vivre en de Rijnlandse grondernst elkaar vinden in een samensmelting van temperamenten..."
En... "Maastricht is een stad van klankrijkdom, met een levendig palet aan stijlen, stemmen en stemmingen. Alles heeft zijn eigen maat, zijn eigen tempo, zijn eigen toon."
Het zijn sjieke woorden om het NRC-publiek te overtuigen naar Maastricht te komen om te genieten van alles wat de culturele instellingen te bieden hebben. Of het effect heeft is moeilijk te zeggen, maar het resultaat van vorig jaar was niet om over naar huis te schrijven.
Randstad
In 2024 werd tussen 12 september en 17 november cultureel Maastricht gepromoot door een bijlage in NRC en door tien weken lang elke week 30 posters in de Randstad op te hangen. Ook werden advertenties ingekocht in landelijke dag- en weekbladen zoals de Volkskrant, Trouw, Parool en De Groene Amsterdammer. Verder werden op Facebook en Instagram advertenties ingekocht.
De hele mediamix, dus alle bijlages en ingekochte advertenties in print en online leverde uiteindelijk op de website van Maastricht Marketing een piek van 9.000 bezoekers op. En dat is weinig voor zo'n dure campagne.
Cijfers
In het jaarverslag over 2024 neemt Maastricht Marketing in de verantwoording voor alle media-uitgaven het ook niet zo nauw met de cijfers. Zo valt te lezen dat de cultuurbijlage van NRC op 12 september fysiek op de mat viel bij 300.000 NRC-abonnees. En dat is knap als je bedenkt dat het aantal NRC-abonnees met een papieren krant door de week op ongeveer 70.000 ligt. Volgens het jaarverslag werden er ook nog speciaal 10.000 exemplaren doorgedrukt en verspreid in de horeca en winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. "In totaal was het bereik van deze bijlage 3,6 miljoen (!) lezers." Hoe dan?
Agenda
Dit jaar probeert Maastricht Marketing het opnieuw. Donderdag verscheen de NRC-bijlage met aandacht voor theater, muziek en dans. Inhoudelijk vooral een uitgebreide agenda en veel aandacht voor commerciële producties als de spektakelmusical Bokkenrijders, de concerten van de gebroeders Jussen in het MECC en de Nederlandse Dansdagen. Het is maar de vraag of de NRC-lezer uit de Randstad door de bijlage denkt. Hé, laten we eens naar Limburg gaan, daar rijden ze nog op bokken...


