Doorgaan naar artikel

ChatGPT lijkt bij Maastricht Marketing op hol geslagen

Maastricht Marketing heeft donderdag 20 pagina's reclame ingekocht bij de landelijke krant NRC.

Inhoudsopgave

Voor het tweede jaar op rij heeft Maastricht Marketing 20 pagina's reclameruimte ingekocht bij de landelijke krant NRC. De speciale cultuurbijlage lijkt echter door ChatGPT geschreven te zijn, maar dan wel een slechte versie van de AI-tool.

Leest u even mee met de eerste zin in de bijlage? "Aan de zuidgrens van ons land ligt een stad waar het Franse savoir vivre en de Rijnlandse grondernst elkaar vinden in een samensmelting van temperamenten..."

En... "Maastricht is een stad van klankrijkdom, met een levendig palet aan stijlen, stemmen en stemmingen. Alles heeft zijn eigen maat, zijn eigen tempo, zijn eigen toon."

Het zijn sjieke woorden om het NRC-publiek te overtuigen naar Maastricht te komen om te genieten van alles wat de culturele instellingen te bieden hebben. Of het effect heeft is moeilijk te zeggen, maar het resultaat van vorig jaar was niet om over naar huis te schrijven.

Randstad
In 2024 werd tussen 12 september en 17 november cultureel Maastricht gepromoot door een bijlage in NRC en door tien weken lang elke week 30 posters in de Randstad op te hangen. Ook werden advertenties ingekocht in landelijke dag- en weekbladen zoals de Volkskrant, Trouw, Parool en De Groene Amsterdammer. Verder werden op Facebook en Instagram advertenties ingekocht.

De hele mediamix, dus alle bijlages en ingekochte advertenties in print en online leverde uiteindelijk op de website van Maastricht Marketing een piek van 9.000 bezoekers op. En dat is weinig voor zo'n dure campagne.

Cijfers
In het jaarverslag over 2024 neemt Maastricht Marketing in de verantwoording voor alle media-uitgaven het ook niet zo nauw met de cijfers. Zo valt te lezen dat de cultuurbijlage van NRC op 12 september fysiek op de mat viel bij 300.000 NRC-abonnees. En dat is knap als je bedenkt dat het aantal NRC-abonnees met een papieren krant door de week op ongeveer 70.000 ligt. Volgens het jaarverslag werden er ook nog speciaal 10.000 exemplaren doorgedrukt en verspreid in de horeca en winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. "In totaal was het bereik van deze bijlage 3,6 miljoen (!) lezers." Hoe dan?

Agenda
Dit jaar probeert Maastricht Marketing het opnieuw. Donderdag verscheen de NRC-bijlage met aandacht voor theater, muziek en dans. Inhoudelijk vooral een uitgebreide agenda en veel aandacht voor commerciële producties als de spektakelmusical Bokkenrijders, de concerten van de gebroeders Jussen in het MECC en de Nederlandse Dansdagen. Het is maar de vraag of de NRC-lezer uit de Randstad door de bijlage denkt. Hé, laten we eens naar Limburg gaan, daar rijden ze nog op bokken...

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen
Nog meer geld naar Maastricht Marketing voor stadspromotie
Maastricht Marketing krijgt 335.000 euro extra bovenop de bijna 1 miljoen euro die ze volgend jaar al krijgen om de stad te promoten. Met het extra geld moeten twee nieuwe markten aangeboord worden. De overeenkomst die de gemeente met Maastricht Marketing heeft, loopt dit jaar af, maar wordt verlengd
Merk Maastricht is vooral heleboel marketing blabla
Eens in de zoveel jaar gaat het merk Maastricht op de schop. Een reclamebureau mag in opdracht van Maastricht Marketing (je zou toch zeggen dat juist Maastricht Marketing verstand heeft van het merk Maastricht) aan de slag om het merk weer eens op te frissen.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden