Inhoudsopgave
Wie de website communitycarezuidlimburg.nl bezoekt, zal direct een aantal wijzigingen zien. Niet zozeer qua vorm, maar wel qua inhoud. Zowel de uitrol als de ontwikkelde methode voor Community Care hebben ertoe geleid dat ook de inhoud van de website is aangepast. Na ruim drie jaar ervaring met Community Care, de uitkomsten van het onderzoek door het lectoraat Wijkgerichte Zorg van Zuyd Hogeschool en Universiteit Maastricht, en de opgedane expertise in het land, was het mogelijk om de methode ‘Community Care powered by Sevagram’ concreet te maken. Om deze methode breed inzetbaar te maken, is de website ontwikkeld.
“Vanuit die resultaten zijn we het programma gaan inrichten en Community Care verder aan het uitrollen”, zegt programmamanager Community Care, Nelleke Tinbergen. “Naast Maastricht, Valkenburg en Heerlen gaan we nu ook Community Care starten rondom de overige huizen van Sevagram. Dat zal in fases gebeuren. We streven ernaar om dit in 2027 overal gerealiseerd te hebben. Het ‘experimentele’ van Community Care is er dus vanaf.”
Methode
“Ook hebben we voor Community Care een methode ontwikkeld en uitgeschreven. Dit geeft antwoord op de vraag hoe je Community Care in de wijk inricht vanuit een zorginstelling. Wij hebben er al drie jaar aan gewerkt en willen dat ‘de wereld’ er iets aan heeft. Daarom delen we onze ervaringen zodat niet iedereen het wiel iedere keer opnieuw hoeft uit te vinden. Wat goed werkt en wat niet. Op de methode komen wel auteursrechten, maar iedereen mag hem vrij gebruiken.”
Wijkbeeld
Een van de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe website is de knop ‘Wijkbeeld’. “Hierin vind je per regio en wijk alle netwerkpartners en Community Care-initiatieven die inmiddels tot stand zijn gekomen”, legt Nelleke uit. “Maar ook de onderliggende documenten die ervoor nodig waren om ze van de grond te krijgen en wat de huidige stand van zaken betreft. Het is dan ook een dynamisch ‘Wijkbeeld’ en er zal steeds meer informatie worden toegevoegd.” De vier indicatoren zelfredzaamheid, samenredzaamheid, sociale participatie en eenzaamheid zijn hierbij leidend. “Daarvoor ontwikkelden we al eerder ‘Wijkdata’, waarin je per wijk ziet hoe de status is rondom deze indicatoren. Dit geeft onder andere input voor welke initiatieven er in de wijk opgestart kunnen worden. Ook visueel is de nieuwe website zeer gebruiksvriendelijk vormgegeven. Je kiest eerst een regio, dan een wijk. Vervolgens kom je bij onze netwerkpartners. Deze zijn uitgesplitst in vier groepen: wijkverbinders (burgers die - in samenwerking met de betreffende coördinator Community Care - structureel meebouwen aan Community Care), welzijnsorganisaties, publiekspartners (gemeenten, scholen, woningcorporaties et cetera) en zorgorganisaties. Tot slot kun je dan alle initiatieven inzien die in die wijk plaatsvinden.”
Gebruiksvriendelijk
Wijkbeeld is zo opgezet dat je heel gemakkelijk via iconen je weg kunt vinden. “Dat is belangrijk”, zegt Nelleke. “De website heeft een drieledig doel. We willen burgers informeren wat er allemaal te doen is op het gebied van Community Care en hoe ze daar ook zelf aan kunnen deelnemen en meehelpen. Verder geven we professionals die in de wijk actief zijn de mogelijkheid om informatie te vinden voor hun cliënten en tot slot willen we professionals die Community Care willen opstarten in hun regio, handvatten bieden hoe je dit het beste kunt doen.”

Open Koffie
Een voorbeeld van drie jaar ervaring met de proeftuinen Community Care in Maastricht, Valkenburg en Heerlen is de ‘Open Koffie’. Nelleke: “Die organiseren we structureel in iedere wijk. Iedereen is er welkom om mee te praten over Community Care. Hier ontstaan nieuwe initiatieven voor Community Care. Maar ook de huidige stand van zaken wordt besproken en waar we aan willen werken. Vanuit ervaring en onderzoek hebben we geleerd dat de ideeën vanuit de burgers zelf moeten komen. In het begin stonden we als professionals aan het roer, maar dat is niet de juiste weg om iets van de grond te krijgen, blijkt uit het onderzoek. Vandaar ook dat de ‘Open Koffie’ een succesfactor is binnen Community Care.”
Merknaam
De belangrijkste conclusie uit het onderzoek was dat Community Care perfect aansluit bij de huidige tijd en het traditionele concept van ‘naoberschap’. Met het ontwikkelen van een methode voor Community Care en de verdere uitrol van het programma is de volgende stap gezet. “Dat zegt ook iets over het succes van Community Care.”