Inhoudsopgave
D66 Maastricht maakt zich zorgen over de toename van visuele reclame-uitingen op Rijks- en gemeentelijke monumenten en andere historische panden in onze stad. Maastricht is trots op haar rijke culturele erfgoed en unieke historische binnenstad, die niet alleen van grote waarde zijn voor inwoners, maar ook voor het toerisme, de leefomgeving en de identiteit van de stad.
D66 heeft vragen gesteld over deze kwestie die De Nieuwe Ster vorige week al aankaartte.
Wij constateren dat steeds vaker commerciële reclame-uitingen verschijnen op gevels en raamkozijnen van monumentale panden – soms zelfs zonder vergunning – waarmee afbreuk wordt gedaan aan het karakter en de uitstraling van deze gebouwen en hun omgeving.
Deze ontwikkeling staat haaks op het zorgvuldig behoud en beheer van ons erfgoed, dat juist vraagt om terughoudendheid en zorgvuldige inpassing van moderne functies.
D66 Maastricht is van mening dat het historisch straatbeeld beschermd moet worden tegen visuele vervuiling door overmatige of slecht passende reclame. Juist in een stad als Maastricht, met een hoog aantal monumenten, is het essentieel dat esthetische, culturele en historische belangen zwaarder meewegen bij het verlenen van vergunningen voor reclame-uitingen.
Wij pleiten dan ook voor duidelijkere kaders, betere handhaving en een hernieuwde dialoog met ondernemers, pandeigenaren en interne gemeentelijke afdelingen over de balans tussen commercieel belang en cultureel erfgoed. Alleen zo kunnen wij samen het unieke karakter van onze stad bewaren voor de toekomst.

