Inhoudsopgave
Als Wim Sonneveld in Berg en Terblijt had gewoond, had hij zeker garage Bergsteyn bezongen in zijn iconische liedje Het Dorp. Bergsteyn is in zijn uitstraling altijd die typische dorpsgarage geweest waar service vanzelfsprekend was. “Als iemand uit de straat belde dat de auto niet startte, gingen we dat even verhelpen. Dat doen we nog steeds. Dan ga je toch geen geld vragen”, zegt Maurice Bergsteyn.
Verlost
Maurice Bergsteyn: “Wij kennen dat systeem ook van Opel. We konden de klanten altijd tegemoetkomen met een flinke korting, omdat de marge op onderdelen daarvoor groot genoeg was. Nu we verlost zijn van Opel, kunnen we de klanten nog beter bedienen.” Bergsteyn legt het simpel uit. “Iemand die een nieuwe accu nodig heeft, kan nog steeds een officiële automerk-accu kiezen. Als hij dat wil en bereid is daarvoor te betalen. Maar als je de Opel-sticker van die accu afpeutert, zie je dat de accu bij Varta wordt gemaakt. En je ziet het type- en serienummer van de accu. Precies dezelfde accu rechtstreeks kopen, is een stuk goedkoper. Dat is dan vaak de beste oplossing voor een klant. Ja, als je een Chinese accu koopt, kan het nog goedkoper, maar dat doen we niet. Bergsteyn staat al negentig jaar voor kwaliteit.”

Eerlijk verhaal
Bergsteyn is nu aangesloten bij ‘Autorepar’, en dat is geen tikfout. Bergsteyn: “We kunnen alle merken auto’s servicen. En daarbij werken we samen met andere specialisten. “Als er een lastig technisch probleem is, leg ik dat liever even voor aan een collega uit de branche die in dat betreffende merk gespecialiseerd is, dan dat ik zelf vier uur ga zoeken die ik de klant in rekening moet brengen. Dat is het eerlijke verhaal.”
Bergsteyn: “Laatst kwam een klant helemaal onthutst bij ons. Hij stelde de vraag wat een lampje vervangen kostte. Ik zei dat we die lampjes voor in de winkel hadden liggen voor bijna twee tientjes en dat als hij even wachtte, ik dat lampje even erin zou zetten. De man kon zijn oren niet geloven. Hij had een prijsopgave gekregen die een veelvoud was bij de merkdealer. Ja, als je in zo’n glaspaleis komt, waar een ticket wordt aangemaakt, waar je moet wachten in een luxe wachtruimte, waar die auto op de brug wordt gezet en de monteur dan zonder te hoeven bukken het lampje kan vervangen: dan wordt het al snel duur. Ik ga even op mijn knieën zitten en het is binnen een paar minuten gefixt.”

‘Dorpse’ service
Service is het grote verschil waar Bergsteyn al heel lang op drijft en het is die bijna ‘dorpse’ service die nu weer steeds meer toekomstperspectief biedt. “Je kunt misschien op internet wel een andere auto gaan kopen in Arnhem of Utrecht, maar voor de service wil je toch een vertrouwde garage in de buurt hebben. Daar ga je natuurlijk niet het halve land voor doorrijden. Je wil ook gewoon iemand kunnen bellen, kunnen langskomen. Maar hoe groter de bedrijven worden, of het nu gaat om dealers, om banken of om zorgverzekeraars: je krijgt niemand meer te spreken.”
Geen targets
Maurice Bergsteyn lijkt wel verlost van een grote last, zo blijkt. “We kunnen hier nu precies doen wat we willen. We kunnen de tijd nemen voor een klant als die een vraag heeft. We hebben geen targets over aantallen auto’s die we moeten verkopen. Nu hebben we hier ook occasions van andere merken. Je kunt nu ook bij Bergsteyn terecht voor een BMW of wat anders. En natuurlijk: we mogen ons nog steeds specialist in Opel noemen.”