Inhoudsopgave
De Groene Loper, een wandel- en fietsstrook vanaf de Landgoederenzone in het noordoosten van Maastricht tot en met (uiteindelijk) de Brightlands Campus in Randwijck, blijft in Maastricht de gemoederen bezighouden. Een strook van zo'n zeven tot acht kilometer lengte. De praktijk en het juridische kader blijken iets problematischer uit te pakken dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Op Facebook is, naar aanleiding van een post van raadslid Jo Smeets van de partij MAASTRICHT van NU en rijschoolinstructeur Johan Mulkens, een hele discussie ontstaan over een ogenschijnlijk rechts(on)geldig 'zebrapad' in het verlengde van de gravelstrook. Mulkens is fractieondersteuner van 50PLUS. Daarmee is weer een hoofdstuk toevoegd aan de discrepantie tussen de praktijk en het juridische kader rondom de Groene Loper.
Zebrapad
Jo Smeets stelt op Facebook, niet geheel onterecht, dat men op een voetgangersoversteekplaats of in de volksmond zebrapad, niet mag fietsen. De Groene Loper wordt ter hoogte van Winterbed en de kruising met de Adelbert van Scharnlaan 'onderbroken' door een stuk bestrating dat lijkt op een zebrapad. Fietsers die over het gravel van de Groene Loper fietsen moeten bij het oversteken van het kruispunt met de Adelbert van Scharnlaan en het Winterbed rechtdoor over dit 'zebrapad'. Dat leidt tot een onduidelijke situatie. Fietsers mogen immers over een rechtsgeldig zebrapad niet fietsen. Dat het onveiliger wordt door dit vermeende 'zebrapad' is weliswaar niet uitgesloten, maar ligt ook niet in de lijn der verwachting. Desondanks heeft de gemeente gekozen voor een oplossing die hoe dan ook niet logisch is.
Geen juridisch kader
De aangebrachte bestrating, het bewuste 'zebrapad' dus, is juridisch gezien zeker geen zebrapad. Een rechtsgeldig zebrapad bestaat uit zwart met witte strepen. Op dit 'zebrapad' ontbreekt de zwarte ondergrond. Dit 'zebrapad' kan niet anders dan de bedoeling hebben om automoblisten die het gravel willen oversteken nadrukkelijk te wijzen op de mogelijkheid dat voetgangers daar mogelijk flaneren. Echter ook fietsers gebruiken dit 'zebrapad'. Daarbij bestaat het gevaar dat ter plaatse niet bekende automobilisten wellicht denken dat fietsen niet thuishoren op dit gravel en daarom bewust geen voorrang verlenen aan fietsers. Kortom... onduidelijkheid.
Gescheiden wandel- en fietsstrook
Wanneer de Groene Loper uiteindelijk wordt doorgetrokken naar Randwijck en voorbij de spoorwegovergang aan de Bloemenweg zal de fiets- en wandelstrook van elkaar gescheiden worden. Of dat beter is, zal moeten blijken, maar de (juridische) onduidelijkheid zal daarmee wel verdwenen zijn.




