Doorgaan naar artikel

Groene Loper wordt fietsstraat

De Groene Loper.

Inhoudsopgave

De rijstroken naast de middenstrook van de Groene Loper worden bij wijze van proef één jaar lang fietsstraten. De auto is er dan te gast.

Bij het pakweg 15 jaar geleden op de tekentafel bedenken van een door fietsers en voetgangers gedeelde middenstrook van de Groene Loper met gravelyn, had men niet kunnen bedenken dat anno 2025 de vlucht van de elektrische fiets, laat staan de fatbikes, een dusdanige vlucht hadden genomen dat het nu onwenselijk is om voetgangers en (snelle) fietsers gezamenlijk gebruik te laten maken van deze middenstrook.

Met het in ruime meerderheid (27 stemmen voor en 6 stemmen tegen) aannemen van een motie om op de Groene Loper voor een pilot van een jaar een fietsstraat in te richten aan weerszijden van de middenstrook van de Groene Loper, waarbij de auto te gast is, erkent de gemeenteraad dat het oorspronkelijke idee voor een gezellige flaneerstrook waarbij fietsers en wandelaars gezellig naast elkaar kunnen fietsen en wandelen, is mislukt.

Motie
Daarom kwam GroenLinks, gesteund door een meerderheid van de partijen, met een motie om de rijbaan van de Groene Loper, overigens formeel de President Rooseveltlaan, aan weerszijde van de middenstrook in te richten als fietsstraat. De fietser wordt dus uitgenodigd op de rijbaan en de auto is daar te gast. Wethouder Manon Fokke (PvdA), als vervanger van de verantwoordelijke wethouder John Aarts (VVD), gaf bij het indienen al aan dat het college van B&W deze motie ondersteunt. De pilot zal waarschijnlijk in het najaar van 2025 starten.

Voorlopig geen rode rijbaan
Jo Smeets van Maastricht van Nu wilde wel weten of het dan ook de bedoeling is dat de rijbaan rood gekleurd zal worden tijdens de pilot, zoals dat gebruikelijk is bij fietsstraten zoals de Bilserbaan en de Orleansstraat. Manon Fokke: “Ik zou dat met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen wel een leuk idee vinden om deze rijbanen rood te kleuren, maar zonder gekheid, neen, dat gaan we gedurende de pilot niet doen. Als we na een jaar tot de conclusie komen dat de fietsstraat niet werkt, moeten we het rode asfalt weer verwijderen. Dat is gewoon financieel niet haalbaar”.

Aanwijzingsborden
Het zwakke punt van de motie is wel dat het gedurende de pilot niet verboden is om ook te fietsen op de middenstrook. De vraag rijst dus of de fietser wel zal kiezen voor de rijbaan met het risico dat achter hem auto’s rijden die hem als het waren opdringen harder te gaan fietsen. Inhalen van een fietser door een auto is, gelet op de breedte van de rijbaan, feitelijk onmogelijk. Borden langs de rijbaan moeten de automobilisten er nadrukkelijk op wijzen dat ze te gast zijn op een fietsstraat.

Kruispunt
Enkele partijen, waaronder D66 en PVM, vroegen om tijdens deze pilot ook gelijk te kijken naar het kruispunt van de Groene Loper met de Voltastraat en de Prof. Cobbenhagenstraat. Deze partijen gaven aan dat ze uit eigen ervaring en van omwonenden weten dat dit kruispunt door de aldaar geplante bomen onoverzichtelijk is en leidt tot gevaarlijke situaties. Wethouder Fokke zegde toe dat dit punt van aandacht wordt meegenomen bij de pilot.

Participatie
Vrijwel alle partijen waren het er over eens dat met deze pilot voor een fietsstraat wel goed is gekeken naar de wensen van de omwonenden. Daarmee lijkt het er op dat de begin april 2025 gestarte campagne om – met borden in zowel het Nederlands als het Engels - een flaneerpad in plaats van een haastpad op de middenstrook van de Groene Loper te creëren, als mislukt moet worden beschouwd. Ook bij deze campagne was er sprake van participatie van omwonenden.

Flaneren kun je leren
Van haastpad naar flaneerpad. Langs de Groene Loper zijn informatieborden neergezet die moeten zorgen voor een betere scheiding tussen voetgangers, fietsers en snelle e-bikes. De Groene Loper is prachtig, maar de mix van voetgangers, fietsers, auto’s en snelle e-bikes zorgt geregeld voor gevaarlijke situaties. Op het middenpad mogen officieel fietsers

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden