Inhoudsopgave
Een half jaar werk voor een video van net geen twee minuten, met muziek van de producer van Taylor Swift. 32 dagen waren nodig om alles op beeld te zetten en daarna volgde nog eens 2,5 week monteren. Ziedaar de zoveelste promotiefilm over Maastricht, gemaakt in opdracht van Maastricht Marketing.
Wat we zien? Wat we altijd zien in de promotiefilmpjes van Maastricht, nu in een korte, flitsende montage. Life in Maastricht, is volgens goed Hollywoodgebruik een remake van het filmpje Maastricht Visit dat veertien jaar eerder op Youtube verscheen.
Goede leven
De remake is uiteraard weer veel van hetzelfde. De voorspelbare plaatjes, waar Maastricht Marketing een patent op heeft. Het goede leven van Maastricht in beeld. Terrasjes, de Maas, flanerende mensen, het Preuvenemint, de Tefaf, beelden van Fort St Pieter, de ENCI en de uitgestrekte wijnvelden van de Apostelhoeve. Met drones gevulde beelden van het Vrijthof, de Servaasbasiliek, watersporters op de Maas, en zonsondergangen.
Nergens zijn de rafelranden van Maastricht te zien. Nergens een glimp van het Landbouwbelang of een stukje van de industrie die de stad heeft grootgemaakt. Nergens een shot van Limmel, Caberg of Malberg. Toch ook Maastricht.
Uitreiking
De video die in opdracht van Maastricht Marketing deze week werd gepresenteerd is haast 100% een kopie van het filmpje dat maandag tijdens de uitreiking van de Michelinsterren werd gepresenteerd in het MECC. Ook in die video het obligate beeld van de stad: Terrasjes, het Vrijthof, wijnvelden, vlaaien, studenten, nog meer wijnvelden, nog meer terrasjes, de Onze Vrouwe Basiliek, kaarsen, shoppende mensen. Ook deze film kwam tot stand met medewerking van Maastricht Marketing.
Terug naar Life in Maastricht. Goedkoop zal het filmpje niet zijn geweest. In het half jaar dat gefilmd werd, werden vijf cameramensen op pad gestuurd en voor de muziek werd contact gelegd met de producer van Taylor Swift.
De maker van de promovideo, Stijn Halfens, geeft zelf uitvoerig een samenvatting van de totstandkoming van de video en dan met name de muziek.
Bombastisch
"In eerste instantie ging ik op zoek naar een nieuw nummer. Iets van contrasten. Cinematisch, maar niet te bombastisch. Energiek, maar niet opgeblazen. Drie dagen heb ik gezocht, maar niets raakte de emotie van Maastricht beter dan de zanglijn van de originele Maastricht-Visitfilm, veertien jaar geleden. Die lijn heeft iets eigens: niet stoer, niet lief, maar alles daartussenin. Hij ademt leven. Leven in Maastricht.
Die muziek komt van J-Vier. Rivers and Homes (hoezo toepasselijk voor Maastricht?). Na de eerste film hielden we contact. We schreven zelfs brieven – iets wat ik normaal nooit doe. Bijna kregen we hem nog naar TEDx Maastricht, en ondertussen groeide hij uit tot multi-Grammy-genomineerde artiest, ghostproducer voor Taylor Swift.
En nu, jaren later, stuurde ik hem een bericht: 'We maken de film opnieuw. Mag dat nummer nog een keer, maar dan in een remix?'"
Producers
"Hij herinnerde zich de film meteen en stuurde me alle losse lagen van de track. En ja, dat gaf wel wat stress. Want een nummer bouwen, nadat je duizenden andere tracks van de beste producers ter wereld hebt afgewezen… de lat lag totaal niet hoog… Uiteindelijk bleef vooral de zanglijn overeind. Het resultaat is een soundtrack die, net als de film zelf, draait om contrasten: van ambient naar techno, van intieme zang naar fanfare met punkbeat. Een track die, net als Maastricht, nooit één ding tegelijk wil zijn."
"Zo begon de reis opnieuw. Van sterren zoeken op de Servaasbrug tot wakeboarders op de Maas. Elk shot een verhaal. Elk verhaal een stukje stad", aldus de maker.
Oordeel zelf:
De nieuwe video is een remake van een promotiefilmpje van 14 jaar geleden. Zie hieronder deze video.
Maastricht Visit, de video de als basis diende voor de nieuwe productie.