Inhoudsopgave
Een defecte printplaat die de lift aanstuurt, ontbrekende drukknoppen. Wat ook de oorzaak is, de lift in de Palatijnhof lijkt wel zijn eigen leven te leiden. De lift slaat etages over. Lastig voor de betreffende bewoners: die moeten een etage hoger of lager uitstappen en dan maar zien hoe ze op hun eigen verdieping komen. Voor mensen in een rolstoel en mensen die een rollator nodig hebben, is de haperende lift een regelrechte ramp. Ze zijn noodgedwongen aan huis gekluisterd. Servatius zegt afhankelijk te zijn van de 'liftboer'.
De middelste van de drie hoge flats in Daalhof, de Palatijnhof, wordt momenteel gerenoveerd. De flat is eigendom van woningcorporatie Servatius. De bewoners van de derde etage (D) en de vijfde etage (F) kunnen geen gebruik meer maken van de lift. Dat wil zeggen, de derde en vijfde etage zijn wel per lift te bereiken, maar de lift bestellen op die etages is niet mogelijk. Volgens de bewoners duurt dit euvel al drie maanden.
Drukknop ontbreekt
Vanaf de begane grond is de vijfde etage inderdaad te bereiken. Tot zover geen probleem. Maar eenmaal op de vijfde etage werkte het knopje om de lift te bestellen niet. Het is dus onmogelijk op die etage een lift te bestellen. Dan naar de derde etage. Op die etage ontbreekt zelfs de drukknop (zie foto) om een lift te bestellen. Op iedere etage zijn 28 wooneenheden. Enige informatie, een briefje op de liften bijvoorbeeld, ontbreekt.
"Er gebeurt niks!"
Een van de bewoners van de vijfde etage die anoniem wil blijven: "Het probleem speelt nu al drie maanden. Je kunt dus wel vanaf de begane grond naar onze etage maar anders om dus niet. Er zijn hier mensen met rollators en rolstoelen die kunnen dus niet van hun etage naar de begane grond of ze moeten een etage naar boven of naar beneden lopen. Zelf ben ik ook mindervalide en kan dus niet naar beneden vanaf mijn etage. Mijn partner gaat dan naar de vierde verdieping en haalt daar de lift. Ik kan de flat dus niet uit zonder mijn partner. Bellen met Servatius heeft weinig effect. Za maken een melding, maar er gebeurt niks! De liftenfirma vertelt steeds dat de printplaat defect is en een andere keer zeggen ze weer dat de drukknoppen defect zijn en zo worden we dus al maanden aan het lijntje gehouden.”
'Liftboer'
Uiteraard belde De Nieuwe Ster ook met Servatius. Een uiterst vriendelijke mevrouw neemt de telefoon op. “Gisteren is er inderdaad weer een melding binnengekomen over de Palatijnhof. Die melding is doorgegeven aan de 'liftboer'. Wij hebben zelf die expertise niet in huis en zijn dus afhankelijk van de 'liftboer'. Heel vervelend allemaal. Ik zal direct weer een melding doorsturen naar de 'liftboer' en hoop dat het probleem snel wordt verholpen.”





