Doorgaan naar artikel

Lobby John Aarts: lijn 3 weer over de Markt in 2026

Inhoudsopgave

Onder andere Partij Veilig Maastricht (PVM) in de Maastrichtse gemeenteraad en 50PLUS in de gemeenteraad en Provinciale Staten hebben zich sterk gemaakt om de Arriva buslijn 3 weer over de Markt laten rijden. PVM kwam zelfs met het idee om een extra raadsvergadering vóór 25 augustus te beleggen. PVM kreeg daarvoor steun van onder meer het CDA, SAB en de SP.

Aanleiding voor alle commotie is de nieuwe dienstregeling van Arriva over lijn 3. Vanaf komende zondag rijdt deze buslijn niet meer vanaf Wolder-Campagne-Biesland naar de Markt, maar buigt bij het Tongerseplein af naar de Prins Bisschopsingel en John F. Kennedybrug voor de kortste route richting Centraal Station.

Dit tot onvrede van de vaak wat oudere bewoners van de eerdergenoemde wijken in Zuid-West Maastricht. Zij moeten dan oftewel overstappen of een andere bus nemen om op de Markt te komen. Te voet vanaf de Prins Bisschopsingel of desnoods het station naar de Markt is voor hun te lang. Daarmee dreigen de vooral oudere bewoners in een isolement te geraken.

Politiek Maastricht, met 50PLUS en PVM voorop, trokken direct aan de bel. Mobiliteitswethouder John Aarts (VVD) heeft alle begrip voor de ontstane commotie en lijkt ook een voorstander te zijn voor een route via de Markt. 

Voorwaarde
Zoals De Nieuwe Ster gisteren al berichtte, kwam de Provincie en Arriva met het idee om lijn 3 vanaf de komende herfstvakantie weer via het Vrijthof en Markt te laten gaan rijden. Dat zou dan zijn conform de oude route van lijn 3 van vóór 2021. Maar Arriva stelde wel een belangrijke voorwaarde. Het college van B&W moest dan vóór 25 augustus 2025 daarmee instemmen. Reageert “Maastricht” niet voor 25 augustus, dan zou de eerstvolgende mogelijkheid voor een routewijziging begin 2026 zijn. PVM wilde daarom deze week nog een extra raadsvergadering beleggen.

Lobby
Wethouder John Aarts vond een extra raadsvergadering, al zou hij deze niet kunnen tegenhouden, overbodig. John Aarts ging daarop lobbyen. Met succes. Arriva heeft nu aangegeven dat wanneer de raad op 30 september 2025 aangeeft dat lijn 3 weer over het Vrijthof en de Markt mag rijden, dit per 4 januari 2026 gerealiseerd kan worden.

Extra raadsvergadering niet meer nodig
Voor PVM was deze toezegging voldoende. Weliswaar komt daarmee de route naar de Markt van lijn 3 twee maanden later dan gewenst en mogelijk, maar vanwege de opbouw van Winterland zou de route sowieso, aldus PVM, vanaf medio november gestremd zijn. Bovendien kan er nu in alle rust toegewerkt worden naar een goede besluitvorming op 30 september.

ROL
Inmiddels krabt menig raadslid zich wel achter de oren over wat de rol is geweest van het Reizigersoverleg Limburg (ROL). Er wordt gekeken naar de bezoldigde voorzitter van het ROL, Harry Schouten, tevens raadslid is van GroenLinks in Maastricht. Arriva geeft aan steeds in overleg te zijn geweest met het ROL en het ROL betrokken is geweest in de ontwikkeling van de OV-visie op Maastricht. Het ROL had in deze de taak om de reizigersbelangen te vertegenwoordigen.

Arriva: Buslijn 3 kan terug naar Markt, maar dan wel via Vrijthof
Na alle commotie rondom het veranderen van de route van buslijn 3, waardoor Wolder, Campagne, Biesland maar ook Wyckerpoort en Nazareth niet meer rechtsreeks naar de Markt kunnen, heeft Arriva een oplossing bedacht. De vervoerder wil lijn 3 weer over de Markt laten rijden, onder de voorwaarde dat dat dan
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden