Inhoudsopgave
Maastricht gaat de infrastructuur voor het opladen van voertuigen, materieel en machines die in de bouw worden gebruikt uitbreiden. De bouw draagt volgens de gemeente nog veel bij aan stikstof-uitstoot. Zo moet het 'Schoon en Emissieloos Bouwen' bevorderd worden.
Ook het aantal laadpunten voor vracht- en bestelauto's wordt uitgebreid. De vraag zal toenemen door maatregelen van het rijk om de elektrificatie van die wagens te stimuleren en door het invoeren van bijvoorbeeld de zero-emissiezone voor het centrum in Maastricht.
De gemeente gaat zelf niet investeren, maar laat dat over aan marktpartijen. In Maastricht is dat Vattenfal Incharge. De stad gaat wel in gesprek met omwonenden over de consequenties van het uitbreiden van de zogenoemde laad-infrastructuur, omdat daarvoor ruimte nodig is. Het opofferen van 'gewone' parkeerplaatsen voor parkeerplaatsen voor het laden van elektrische auto's leidt regelmatig tot protesten in de stad.
Voor particulieren die geen eigen laad-mogelijkheid hebben, is er nu altijd binnen 300 meter een laadpaal te vinden. Daarmee is het laadwerk dekkend. Het netwerk wordt nu uitgebreid waarbij gestuurd wordt op data die aangeven waar de vraag het hoogst is.



