Doorgaan naar artikel

Meer ontheffingen dan elektrische wagens

Doel is een zero-emissiezone, maar het soort ontheffingen blijft maar toenemen.

Inhoudsopgave

Maastricht kent sinds dit jaar een zero-emissiezone voor de binnenstad, maar inmiddels zijn er zo veel ontheffingen dat het beoogde effect van de zero-emissiezone te verwaarlozen is.

Aan het lange rijtje ontheffingen worden er weer twee toegevoegd. Wie een elektrische bedrijfsauto heeft (verplicht om de binnenstad in te kunnen), maar door het volle stroomnet niet kan laden, kan een ontheffing krijgen. En ook dierenambulances hoeven niet op stroom te rijden, maar kunnen een ontheffing aanvragen. Het lijkt er inmiddels op dat er meer auto's met ontheffing rondrijden in de zero-emissiezone dan elektrische bedrijfswagens.

Bekijk het overzicht van de ontheffingen:

  1. Dagontheffingen: dagontheffingen zijn er voor wie incidenteel in een zero-emissiezone moet zijn. Ze gelden voor 30 uur.
  2. Bestel- en vrachtauto's die vanwege een handicap zijn aangepast: voor voertuigen aangepast voor meer dan 500 euro.
  3. Plug-in hybride vrachtauto's: voor voertuigen die elektrisch rijden binnen de zone. Je kunt aantonen dat de vrachtauto emissieloos in de zero-emissiezone rijdt.
  4. Bijzondere voertuigen: zoals kermis- of circusvoertuigen, voertuigen met een laadkraan met een hefvermogen van minimaal 28 tonmeter, verhuisauto’s en voertuigen voor exceptioneel vervoer.
  5. Lange levertijden van emissieloze voertuigen: voor als je een uitstootvrij voertuig hebt besteld, maar dat nog niet geleverd is.
  6. Voertuigen die niet emissieloos verkrijgbaar zijn: als er geen uitstootvrije variant van jouw voertuig beschikbaar is.
  7. Hardheidsclausule: hierbij wordt specifieke situatie beoordeeld. Deze ontheffing is enkel bedoeld voor schrijnende situaties die niet zijn voorzien bij het opstellen van het beleid.
  8. Financiële omstandigheden: als je vanwege bedrijfseconomische omstandigheden de aanschafkosten van een uitstootvrij voertuig niet kunt dragen.
  9. Onvoldoende laadvermogen: als de bedrijfsauto niet geladen kan worden op de bedrijfslocatie omdat het stroomnet vol is.
  10. Dierenambulances: vanwege het afwijkend voertuigtype.
  11. Particuliere bestel- en vrachtauto's: voor voertuigen die uitsluitend privé worden gebruikt.

Los van de ontheffingen, blijft de situatie dat alle toeristische dieselbussen, de Belgische bussen en personenauto's die op diesel rijden ongeacht hun leeftijd gewoon welkom blijven in de zero-emissiezone.

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden