Inhoudsopgave
Waar aan de ene kant de stikstofproblematiek Nederland op slot zet en een groot deel van de bevolking zich daar dood aan ergert, is stikstof voor bezwaarmakers tegen nieuwbouwplannen soms weer een extra argument. Omwonenden van het Kruisherenhotel die strijden tegen de uitbreiding van het hotel met een hoteltoren in de achtertuin, hebben zo'n extra argument gevonden.
Bij het Kruisherenhotel komt valet-parking. Valet-parking houdt in dat gasten hun auto voor de receptie parkeren en dat een medewerker de auto in dit geval naar de parkeergarage aan de Lenculenhof rijdt of zelfs - bij drukte - naar de parkeerplaats bij Chateau Neercanne, dat ook van de Oostwegel-groep is.
De eind 2024 gemaakte berekeningen gaan ervan uit dat gasten rechtstreeks naar de Lenculenhof rijden en van daar weer vertrekken. Valet-parking is niet meegenomen. Bij piekdrukte moet bij valet-parking, zo hebben de omwonenden van de Calvariestraat en het Herdenkingsplein berekend, 4,7 kilometer extra door de stad gereden worden en ook dwars door Natura-2000 gebieden Jekerdal en Sint-Pietersberg. Ook die ritten zijn niet meegerekend.
De onwonenden vragen nu de gemeenteraad hun controlerende taak op te pakken en te zorgen voor een juiste berekening. Dan wordt ook duidelijk of voor de uitbreiding van het Kruisherenhotel een vergunning van de provincie op grond van de Wet Natuurbescherming noodzakelijk is. Volgens de huidige stand van zaken is dat niet zo.

