Inhoudsopgave
Duidelijkheid over wat autoluw betekent, een beter parkeerbeleid en een duidelijke strategie om de Maas sterker te verbinden met het centrum. Dat zijn enkele van de aanbevelingen die Centrummanagement, samen met binnenstadondernemers, en de horeca doen als reactie op de Omgevingsvisie Maastricht 2040.
In die Omgevingsvisie staat de ambitie van een autoluwer centrum, maar wat nou precies de definitie van autoluw is, wordt niet duidelijk. Autoluw is namelijk niet autovrij. De aanbeveling is om precies aan te geven welke straten of zones onder de definitie van autoluw komen te vallen.
Centrum Wyck
Als het gaat over bereikbaarheid en parkeren valt er ook nog een hoop te winnen. Zo zou Park & Ride, met parkeerplaatsen buiten het centrum, met een goede verbinding naar de stad aantrekkelijker en goedkoper moeten worden. "Zolang mensen sneller in het centrum zijn met de auto dan met een alternatief vervoermiddel zullen ze dit blijven doen. De binnenstadondernemers doen de aanbeveling om Wyck te positioneren als hoogwaardige stadsentree: Centrum Wyck. Je hoeft de brug niet over om in het centrum te komen. Stuur eerst op parkeren in Oost (Griend, Colonel en Bonnefanten), luidt het advies.

Watertaxi
De rivier de Maas speelt een belangrijke rol in de stad, maar in de Omgevingsvisie wordt over de rivier alleen gesproken in relatie tot hoogwaterveiligheid en verkoeling. De ondernemers doen de aanbeveling om ook voor de Maas een duidelijke strategie te ontwikkelen om de Maas sterker te verbinden met het centrum, met aandacht voor beleving, veiligheid, recreatie en verblijfskwaliteit (terrassen, routes, evenementen). Initiatieven om meer met de Maas te doen zijn er. Zo willen de eigenaren van Hotel Van Oys Maastricht Retreat in Oost-Maarland een watertaxi-verbinding tussen het hotel en verschillende opstapplekken langs de Maas in Maastricht. In veel steden, bijvoorbeeld Rotterdam, bestaat een dergelijke duurzame waterverbinding. Van de taxi kunnen zowel toeristen al forenzen gebruik maken.
In de omgevingsvisie wordt niet expliciet gesproken over de positie van zelfstandige, (kleine) ondernemers, familiebedrijven en ambachten die Maastricht nog kenmerken. Het steeds groter worden van de gemiddelde winkeloppervlakte en de afname van kwaliteitswinkels is een punt van aandacht.
Wonen
Een laatste punt waar opmerkingen over gemaakt worden is wonen in de historische binnenstad. Het belang van wonen in de binnenstad blijft onderbelicht, terwijl er wel kansen liggen om de grote woningbouwopgave op te vangen. Dat kan door verdiepingen boven winkels, die nu nog grotendeels leeg staan, beter te benutten.
De aanbevelingen komen van Centrummanagement mede namens de Ondernemersverenigingen Stokstraatkwartier, Jekerkwartier, Stadshart, Ondernemend Wyck. Vastgoed Eigenaren Binnenstad, SAHOT, Stichting Sphinxkwartier en Les Tables.



