Inhoudsopgave
Maastricht stelde vorig jaar ruim zes ton beschikbaar om ondernemers te helpen bij het verduurzamen van hun vervoer. Maar van dat bedrag is tot nu toe slechts zo’n 50.000 euro uitgekeerd. Dat betekent dat het overgrote deel van de subsidie – ruim 550.000 euro – nog op de plank blijft liggen.
Het gaat om de Subsidieregeling Duurzame Mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024–2025, die het college in april 2024 instelde. De regeling moet Maastrichtse mkb-bedrijven stimuleren om hun mobiliteit te vergroenen, bijvoorbeeld door elektrische voertuigen aan te schaffen of gebruik te maken van logistieke hubs. Daarmee wil de gemeente bijdragen aan haar bredere verduurzamingsdoelen.
Hoewel de belangstelling aanvankelijk beperkt bleef, ziet de gemeente de laatste maanden wel een toename in het aantal aanvragen. Die stijging hangt samen met de invoering van de Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)-zone, waarop sinds 1 juli 2025 actief wordt gehandhaafd.
Vanaf 1 januari 2027 worden de regels bovendien verder aangescherpt: ook bestelwagens met emissieklasse 5 zijn dan niet langer welkom binnen de ZES-zone. De gemeente verwacht dat ondernemers zich hier in de loop van 2026 op zullen voorbereiden door over te stappen op elektrisch vervoer of andere duurzame oplossingen.
Toch is het onwaarschijnlijk dat het volledige subsidiebedrag van 600.000 euro wordt benut. Daarom heeft het college besloten de regeling te verlengen voor de periode 2026–2027, maar met een lager budget van 250.000 euro. Dat bedrag wordt overgeheveld uit het huidige budget; de resterende 300.000 euro vloeit terug naar de algemene middelen.
Ondernemers die nog een beroep willen doen op de huidige regeling, kunnen tot 31 december 2025 een aanvraag indienen.
