Doorgaan naar artikel

Opmerkelijk: slechts helft wil parkeerticket betalen

Inhoudsopgave

Het is een opmerkelijk cijfer in de brief over de kosten en baten van de scanauto die naar de raad is gestuurd. Citaat: "Alleen als de scanauto voortdurend rijdt tijdens de uren waarin ‘betaald parkeren’ geldt kan 80% betalingsbereidheid worden bereikt. Dat percentage was vorig jaar rond de 50 procent." De scanauto leidt de komende jaren nog tot verliezen: uiteindelijk zijn 12 fte bij Team Handhaving Openbare Ruimte (THOR) nodig om de auto volledig te benutten.

De invoering van de scanauto leidt vooralsnog komend jaar tot verlies. Dat heeft ermee te maken dat er nogal wat mensen extra moeten worden aangenomen om in de auto te rijden. Geconstateerde wanbetalers moeten handmatig worden gecontroleerd en ook op het bureau zijn meer mensen nodig, zoals bijvoorbeeld een nieuwe coördinator die de data gaat analyseren. Zo rijdt er nu iemand van handhaving op een scooter achter de scanauto aan. Het is de bedoeling dat dat door de invoering van beeldcontrole in 2026 niet meer nodig is. In 2028 wordt niet met één ploeg maar met twee ploegen gereden en voor al die chauffeurs moet de stad als werkgever ook nog rekening houden met rij- en rusttijden.

Citaat: "In 2025 zijn hiervoor 4 fte handhavers (€ 336.178) extra nodig. Vanaf 2026 gaat het om 6 fte (€465.376) extra (2 fte meer t.o.v. 2025). Deze uitbreiding stelt het team THOR in staat vanaf 2026 met 2 ploegen te werken waardoor de scanauto voortdurend kan rijden tijdens de uren voor betaald parkeren."

"In 2024 hebben we 250.000 handmatige controles uitgevoerd, met 6 fte. In 2025 gaan we met de scanauto naar ruim 2 miljoen controles (1 ploeg) waarbij volledige fysieke opvolging zal plaatsvinden, met 10 fte. In 2026 gaan we met 2 ploegen rijden (rekening houdende met werktijden/ ARBO regels), volledige beeldbeoordeling en deels fysieke opvolging naar ruim 4 miljoen controles, met 12 fte."

De scanauto moet Maastricht uiteindelijk een bedrag van circa twee miljoen euro per jaar gaan opbrengen, zoals in bovenstaand overzicht is te zien. In 2025 wordt nog verlies gemaakt. Ook dat was overigens voorzien.

Na de scanauto komt Cannock Chase Public achter u aan
Inwoners doen er goed aan hun parkeergeld in Maastricht te betalen. De scanauto rijdt inmiddels zijn rondjes door de stad. Als u betrapt wordt op niet betalen, krijgt u te maken met Cannock Chase Public uit Druten. Dat bedrijf krijgt - logischerwijs omdat niemand het fijn vindt als een incassobureau
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen
Scanauto: elke dag 100 boetes
Dankzij de inzet van de scanauto die digitaal controleert of mensen in de stad hun parkeergeld hebben betaald, zijn van 2 december tot 20 januari 5000 boetes opgelegd. Formeel: naheffingsaanslagen van de parkeerbelasting. Dat betekent dat er elke dag gemiddeld 100 boetes worden uitgedeeld. Maastricht kan nog niets zeggen over

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden