Inhoudsopgave
In 2019 alweer werd de pilot 'Stop and drop' gelanceerd: op acht plekken op de Markt en het Vrijthof konden chauffeurs van koelwagens hun auto op stroom aansluiten, zodat ze niet de dieselmotor stationair hoeven te laren draaien voor het koelsysteem en de laadklep. In de praktijk is de proef een stille dood gestorven: de chauffeurs moeten te ver lopen naar de horecazaken, de stroom is te duur geworden en de belangrijkste reden: de stroompunten kampen met continue storing omdat ze letterlijk onder water staan.
De stroompunten worden binnenkort weer opgeruimd. De gemeente heeft de contracten al opgezegd voor 2025 op geld te besparen.
Uit een analyse die in 2024 is uitgevoerd blijkt dat het gebruik van de Stop & Drop voorzieningen in 2023 en 2024 sterk is afgenomen. In 2024 werden de voorzieningen nog nauwelijks gebruikt.
De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de stroomvoorzieningen erg vaak in storing staan, voornamelijk veroorzaakt door water in de voorziening. Mede hierdoor is ook de bereidheid van leveranciers om de voorziening te gebruiken inmiddels tot een minimum gedaald.
De terugkerende waterproblemen worden veroorzaakt door de ondergrond op de Markt en het Vrijthof, waarin het water niet goed afgevoerd kan worden. Een betrouwbare en betaalbare oplossing hiervoor is niet voorhanden. De producent van de stroomvoorzieningen kan hiervoor niet verantwoordelijk gehouden worden. Er zijn geen andere aanbieders die een vergelijkbare (ondergrondse) oplossing aanbieden.
Een aantal locaties werd bovendien nauwelijks gebruikt, omdat ze (volgens de leveranciers) ongunstig gelegen zijn (grotere loopafstanden tot de bestemming).
De pilot Stop & Drop was één van de eerste stappen richting het creëren van bewustwording voor duurzame stadslogistiek: schonere lucht, minder voertuigkilometers en bijdragen aantrekkelijke verblijfsklimaat (zonder stank- en geluidsoverlast).
