Doorgaan naar artikel

Scanauto: regent het fouten of waait de bui nu over?

Scanauto in Maastricht Bron: website gemeente Maastricht

Inhoudsopgave

“Ik heb gisteren het genoegen gehad mee te mogen rijden met de scanauto en ben aanwezig geweest bij de fysieke controles van de BOA’s na een geconstateerde (vermeende) overtreding. Ik ontvang namelijk veel klachten over de grote foutmarge bij de controles. Het regent fouten. De meeste fouten betreffen vermeende overtredingen door de houders van invalideparkeerkaarten."

Tijdens de raadsvergadering van 4 november 2025 stelde raadslid Jo Smeets van Maastricht van Nu vragen over de foutenregen. "Deze fouten worden achteraf wel hersteld, maar alvorens bezwaar aan de kunnen tekenen moeten eerst de boetes worden betaald. Ik ken mensen die 8-9 bezwaren hebben lopen. Mensen hebben daar slapeloze nachten van.”

Jo Smeets riep burgemeester Hillenaar op te stoppen met het inzetten van de scanauto dan wel het mogelijk te maken om bezwaar zonder eerst de boete te moeten betalen.

Burgemeester Hillenaar: “Het is niet waar dat het fouten regent. Ja, er worden fouten gemaakt en iedere fout is er een te veel. Maar gelukkig zien we dat er steeds minder fouten worden gemaakt. Dus we gaan zeker niet stoppen. Daar waar we fouten maken willen we ruimhartig zijn. We doen er alles aan om deze fouten snel en we zullen de menselijke maat toepassen”.

Geen schorsende werking
Hillenaar gaf aan dat het aantekenen van bezwaar helaas geen schorsende werking heeft. Dat betekent in de praktijk dat wanneer een bezwaar niet snel genoeg wordt afgehandeld de boete inderdaad eerst moet worden betaald. “Maar we zullen dit zo goed als mogelijk proberen te regelen”.

Actuele fotmarge
Raadslid Bennie van Est vroeg nog hoeveel fouten er aanvankelijk werden gemaakt en wat de foutmarge momenteel is. Hillenaar: “Die cijfers hebben we. Ik heb ze niet paraat, want deze vraag overvalt mij. Deze cijfers kunt u echter later van mij krijgen”.

De gemeente Maastricht maakt sinds kort gebruik van een scanauto. Een scanauto is een voertuig uitgerust met geavanceerde camera’s en sensoren die kentekens van geparkeerde auto's snel kan scannen. Door team Handhaving in Maastricht wordt deze innovatieve technologie ingezet om te controleren of automobilisten correct hebben betaald voor hun parkeerplek en of ze zich houden aan de geldende parkeerregels.

De scanauto rijdt door de straten van Maastricht en scant automatisch de kentekens van geparkeerde auto's. De kentekengegevens worden direct vergeleken met de centrale database waarin geparkeerde voertuigen en hun betaalstatus worden bijgehouden. Wordt er geen geldige betaling gevonden of staat een auto foutief geparkeerd, dan wordt dit geregistreerd en volgt er, na een tweede fysieke controle door een BOA, een boete. Het systeem werkt razendsnel en zou nauwkeurig moeten zijn waardoor de handhaving efficiënter zou moeten verlopen dan bij traditionele methoden.

Scanauto: elke dag 100 boetes
Dankzij de inzet van de scanauto die digitaal controleert of mensen in de stad hun parkeergeld hebben betaald, zijn van 2 december tot 20 januari 5000 boetes opgelegd. Formeel: naheffingsaanslagen van de parkeerbelasting. Dat betekent dat er elke dag gemiddeld 100 boetes worden uitgedeeld. Maastricht kan nog niets zeggen over
Na de scanauto komt Cannock Chase Public achter u aan
Inwoners doen er goed aan hun parkeergeld in Maastricht te betalen. De scanauto rijdt inmiddels zijn rondjes door de stad. Als u betrapt wordt op niet betalen, krijgt u te maken met Cannock Chase Public uit Druten. Dat bedrijf krijgt - logischerwijs omdat niemand het fijn vindt als een incassobureau

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden