Doorgaan naar artikel

Sinds 1 juli 1500 boetes voor negeren zero-emissiezone

Diesel-bussen op de Markt tijdens de Rieu-concerten.

Inhoudsopgave

Sinds 1 juli zijn 200.000 vrachtwagens en bestelbussen de zero-emissiezone in Maastricht ingereden. Daarvan hebben er 1500 een boete gekregen, omdat ze niet meer in het centrum mogen komen. De boetes tellen al op tot 217.050 euro.

In totaal registreerden de camera's die bij de ingangen van de zero-emissiezone zijn geplaatst 1305 kentekens van bestelbussen die niet meer het centrum in mogen. Per bestelbus is de boete 120 euro. De kenteken-camera's registreerden ook nog eens 195 vrachtwagens. Per overtreding wordt voor een vrachtwagen 310 euro in rekening gebracht.

Maastricht heeft die cijfers bekendgemaakt.

Hoe groot het effect op het milieu in de stad is, is lastig te zeggen. Het aantal meest vervuilende bestel- en vrachtwagens (emissieklasse 0 t/m 4) binnen de ZES-zone is sinds 1 juli ongeveer gehalveerd. Het zijn er nu minder dan 500 per week en dat is nog slechts 2,6% van het totale aantal bedrijfsvoertuigen. Die nog geen vijfhonderd voertuigen rijden maar korte afstanden in het centrum van de stad. Maastricht is nog de enige gemeente in Limburg die meedoet met de zero-emissiezone.

De overige bedrijfsvoertuigen die de zone in rijden zijn emissieklasse 5 (14%), emissieklasse 6 (71%) of volledig elektrisch (12%). Bedrijfsvoertuigen met emissieklasse 0 t/m emissieklasse 4 die nu nog in de zone komen hebben een vrijstelling, een ontheffing of zijn in overtreding.

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen
Schoorsteen moet blijven roken in ‘zero emissie’ zone
Het blijft natuurlijk een magische zin. ‘All animals are equal, but some are more equal than others’. Uit het boek Animal farm van George Orwell. De zin die de hypocrisie aangeeft van een in het boek corrupt en totalitair regime. Welnu, de stad is niet corrupt of totalitair, maar in
Logistieke hubs als oplossing voor zero-emissie Stadslogistiek
Sinds 1-1-2025 heeft Maastricht, samen met 15 andere steden, een zero-emissiezone voor stadslogistiek. Dat betekent dat al het stadslogistieke verkeer uiterlijk op 1-1-2030 geen uitlaatgassen meer mag uitstoten. Behalve zero-emissie is de oplossing voor schone binnensteden ook minder logistiek gereden kilometers. Daarin spelen logistieke hubs een belangrijke rol. De term

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden