Inhoudsopgave
Sinds 1 juli zijn 200.000 vrachtwagens en bestelbussen de zero-emissiezone in Maastricht ingereden. Daarvan hebben er 1500 een boete gekregen, omdat ze niet meer in het centrum mogen komen. De boetes tellen al op tot 217.050 euro.
In totaal registreerden de camera's die bij de ingangen van de zero-emissiezone zijn geplaatst 1305 kentekens van bestelbussen die niet meer het centrum in mogen. Per bestelbus is de boete 120 euro. De kenteken-camera's registreerden ook nog eens 195 vrachtwagens. Per overtreding wordt voor een vrachtwagen 310 euro in rekening gebracht.
Maastricht heeft die cijfers bekendgemaakt.
Hoe groot het effect op het milieu in de stad is, is lastig te zeggen. Het aantal meest vervuilende bestel- en vrachtwagens (emissieklasse 0 t/m 4) binnen de ZES-zone is sinds 1 juli ongeveer gehalveerd. Het zijn er nu minder dan 500 per week en dat is nog slechts 2,6% van het totale aantal bedrijfsvoertuigen. Die nog geen vijfhonderd voertuigen rijden maar korte afstanden in het centrum van de stad. Maastricht is nog de enige gemeente in Limburg die meedoet met de zero-emissiezone.
De overige bedrijfsvoertuigen die de zone in rijden zijn emissieklasse 5 (14%), emissieklasse 6 (71%) of volledig elektrisch (12%). Bedrijfsvoertuigen met emissieklasse 0 t/m emissieklasse 4 die nu nog in de zone komen hebben een vrijstelling, een ontheffing of zijn in overtreding.


