Inhoudsopgave
Maastricht Airport heeft in 2024 een verlies geleden van 11,5 miljoen euro. Een jaar eerder was het verlies 6,8 miljoen. Ook dit jaar verwacht de luchthaven nog verlies te lijden. Ondanks de al jarenlang aanhoudende miljoenenverliezen denkt de directie over twee jaar winst te gaan maken.
Uit de jaarrekening die dinsdagochtend is gepresenteerd, blijkt dat de luchthaven opnieuw een rampzalig jaar achter de rug heeft. Niet alleen liep het verlies op tot 11,5 miljoen euro ook nam de hoeveelheid vracht af en dat is nu juist waar de luchthaven op in heeft gezet voor de toekomst. Het aantal passagiers bleef in 2024 nagenoeg gelijk, maar voor 2025 ziet dat plaatje weer heel anders uit omdat de belangrijkste luchtvaartmaatschappij Ryanair stopt met vliegen vanaf Maastricht Airport.
Verstevigen
CEO Joost Meijs: "We zijn als vanzelfsprekend niet tevreden met het behaalde resultaat. 2024 kende een stevig verlies, net als in 2023. 2025 gebruiken we om de organisatie te verstevigen en klaar te maken voor een gezonde ontwikkeling in de jaren daarna. We investeren in het wegwerken van achterstallig onderhoud, in onze IT & digitale veiligheid en in planvorming om de kwaliteit van de afhandeling te verbeteren. We verwelkomen op sleutelposities, waaronder op de commerciële afdeling, nieuwe collega’s. Samen met Royal Schiphol Group werken we aan een gezamenlijke cargostrategie. 2025 gebruiken we ook om verlieslatende activiteiten te verbeteren, en mocht dat niet mogelijk zijn, af te bouwen, zodat dit resulteert in een gezonde(re) bedrijfsvoering. De investeringen en kosten die hiermee gepaard gaan zullen een drukkend effect hebben op het resultaat van 2025."

Historie
"Dat betekent wederom naar verwachting een negatief financieel resultaat. Vanaf 2026 verwachten we de eerste vruchten te plukken en het financieel verlies te verkleinen, zodat we op weg gaan naar het doel om in 2027 een break-even bedrijfsresultaat te kunnen presenteren. Gezien de historie van de luchthaven, is dit geen gemakkelijke opgave maar het team is er volledig op gericht om de luchthaven in een positie te brengen om succesvol te kunnen zijn en nieuwe luchtvaartmaatschappijen te verwelkomen. We focussen in 2025 en de komende jaren vooral op de luchtvrachtactiviteiten met daarnaast een significant aantal passagiers en general aviation."
Wegvracht
Hoewel de vrachtvolumes aanzienlijk groeiden ten opzichte van 2023 (van 63.331 naar 101.970 ton), betrof dit met name wegvracht. Dat rendeert minder en behoort feitelijk niet tot de core business van de luchthaven. Passagiers lieten een minimale toename zien ten opzichte van 2023 (van 228.660 naar 230.932), het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer vanwege de baanrenovatie.
In de eerste vijf maanden van 2025 is sprake van een positieve ontwikkeling in de gevlogen vracht, de kernactiviteit van het bedrijf. Tot en met mei 2025 werd circa 14.992 ton gevlogen vracht verwerkt, en MAA verwacht voor heel 2025 uit te komen op een kleine 40.000 ton.
Ondanks de torenhoge verliezen kan de Maastrichtse luchthaven dit zelf opvangen. Maastricht Airport beschikt volgens de directeur binnen de bestaande financieringsafspraken over voldoende liquiditeitsruimte om de operationele tekorten op de korte termijn te overbruggen. "Dit creëert een stabiele basis om te opereren en de noodzakelijke verbeteringen uit te voeren."



