Inhoudsopgave
De Middenzaal die in Theater aan 't Vrijthof moet komen staat niet ter discussie. Sterker nog. De nieuwe, kleine theaterzaal is hard nodig. Dat zegt wethouder Frans Bastiaens.
De vraag of Maastricht nog wel behoefte heeft aan een Middenzaal, terwijl er ook 30 miljoen euro wordt uitgetrokken voor de revitalisatie van de Bonbonnière beantwoordt de wethouder met een volmondig 'ja'.
"Beide zalen zijn een essentiële toevoeging aan de culturele infrastructuur van de stad en zijn hard nodig om aan de vraag te kunnen voldoen, zowel van amateurs, als van professionals, vakopleidingen en de zakelijke markt. Beide zalen onderscheiden zich van elkaar qua technische mogelijkheden, een vlakke vloer met een speelbreedte van maximaal 10 tot 12 meter en een inschuifbare tribune, tegenover een ‘lijsttoneel’ met een toneelopening van maximaal 8 meter."
Podia
"De Middenzaal zal een hedendaagse uitstraling hebben waar de Bonbonnière historie en sentiment ademt. De afgelopen jaren zijn heel wat zalen verdwenen of kunnen niet meer worden gebruikt (waaronder Festivillage, Derde Orde gebouw/Kleine Komedie, Podium Posjet en Mercedes Theater). Met de realisatie van de Middenzaal én het revitaliseren van de Bonbonnière wordt het aantal podia weer naar een acceptabel niveau gebracht, passend bij een tweede cultuurstad van Nederland", aldus de wethouder.

Volgens Bastiaens liggen de plannen voor de Middenzaal op schema. "De planuitwerking verloopt conform de gedeelde overallplanning. Het Voorlopig Ontwerp is gereed en de voorbereidingen voor de selectie bouwteampartner zijn afgerond."
De Middenzaal zou in de eerste berekeningen 7,5 miljoen euro gaan kosten. Dat is inmiddels bijgesteld naar 15,2 miljoen, meer dan een verdubbeling van de eerste door professionele bedrijven gemaakte berekeningen. Recent heeft Bastiaens nog 1,4 miljoen euro opzij gelegd voor de Middenzaal. Daarmee komt het bedrag dat nodig is voor de zaal uit op minimaal 16,6 miljoen euro. Daardoor ligt het project volgens de wethouder ook financieel op koers. De Middenzaal moet in 2029 gereed zijn.

