Inhoudsopgave
Op de dag dat het statistiekbureau CBS bekend maakte dat er steeds meer mensen in armoede leven in ons land, werden in Maastricht meer dan 1500 kerstpakketten rondgebracht bij even zoveel huishoudens die leven in armoede en die de steun goed kunnen gebruiken.
Meer dan 100 vrijwilligers hebben woensdag namens de Stichting Stille Armen 1500 pakketten bezorgd in alle wijken van de stad, want armoede is zichtbaar achter voordeuren in alle wijken van Maastricht. Er werd dit jaar één speciaal pakket extra uitgedeeld. Na het lezen van het artikel in De Nieuwe Ster over de ernstige mishandeling van de 93-jarige Theo werd door de Stichting Stille Armen spontaan besloten ook bij hem een kerstpakket te bezorgen om de man een hart onder de riem te steken bij zijn herstel.
Armoede
De kerstpakkettenactie is een jaarlijkse traditie van de Stichting Stille Armen die zich inzet voor de allerarmsten in de stad. Eén keer per jaar gaan ze met kerstpakketten langs bij mensen die leven in armoede. De adressen zijn geselecteerd door hulpverleners die bekend zijn met de situatie. Een half miljoen Nederlanders hebben te maken met armoede maakte het CBS woensdag bekend. Ook in Maastricht neemt de armoede toe. De Stichting Stille Armen ziet het aantal adressen waar ze langs gaan jaar na jaar toenemen, maar kan niet meer dan 1500 pakketten beschikbaar stellen.

Het is een enorme logistieke operatie om de 1500 pakketten op één dag te bezorgen. Meer dan 100 vrijwilligers zijn een hele dag in de weer om de kerstpakketten te bezorgen. Het NH-hotel stelt elk jaar een grote zaal beschikbaar waar de pakketten verzameld worden. Gedurende de hele dag melden zich vrijwilligers die met een lijst met adressen een route gaan rijden, gemiddeld zo'n tien tot vijftien adressen staan op die route.

De Stichting Stille Armen krijgt geen subsidie, maar kan dankzij donaties elk jaar kerstpakketten samenstellen en bezorgen. Niet alleen stelt het NH-hotel de zaal gratis ter beschikking, ook een horeca-groothandel sponsort een deel van de kerstpakketten en dit jaar deed ook Maastricht Marketing een grote donatie van 1500 tasjes met lekkernijen.


