Inhoudsopgave
Een valszingende Francis Broekhuizen, weinig klassieke kerstnummers, weinig publiek in beeld en iets te gewoontjes. Mediadeskundige Tina Nijkamp vond de speciale tv-show vanaf het Onze Lieve Vrouweplein niet echt bijzonder, maar het programma trok 775.000 kijkers en dat is redelijk voor een nieuwe show.
Het was volgens Nijkamp qua script geen The Passion en ook de keuze van liedjes en cameravoering liet te wensen over.

De gemeente Maastricht droeg 100.000 euro bij aan het programma dat bedacht werd door Toneelgroep Maastricht. Ook de provincie Limburg betaalde mee aan de totale productiekosten van 625.000 euro.

Tina Nijkamp is verbaasd over dat bedrag. "Waarom zou de NPO zoveel geld uit willen geven voor slechts één uur televisie als ze moeten bezuinigen? 625.000 euro zijn acht afleveringen Ik Vertrek of 15 afleveringen Kassa!!! Bizar!," schrijft Nijkamp op Instagram.
Ook de recensent van NRC is niet te spreken over de show die Maastricht moest verbinden. "Dit is de Kerststal van Nederland, het verhaal van de geboorte van Jezus Christus, zoon van God, een opfriscursus voor niet-christelijke kijkers die willen weten waarom we Kerstmis vieren. Ik heb in geen tijden zo gelachen, hoewel dat niet altijd de bedoeling zal zijn geweest", schrijft Wildfred Takken in NRC.
Hij heeft het verder over een houterig verhaal, soaperige scènes, goedkope uitvoering. Zijn conclusie: het nieuwe kerstbroertje van The Passion werkt totaal niet.
De show op het Onze Lieve Vrouweplein was eenmalig in Maastricht. Volgend jaar is het kerstverhaal hoogstwaarschijnlijk vanuit Venlo te zien.


