Inhoudsopgave
Wie dagelijks een rondje door de binnenstad loopt, ziet het overal. Bezitters van een fatbike die - asociaal - veel te hard langs fietsers en voetgangers scheuren. Die in voetgangersdomeinen doorjakkeren. Voor velen een grote ergernis. Raadslid Jean Pellaers van de PvdA vraagt aandacht voor het probleem in vragen aan het stadsbestuur. Maar er is een simpele oplossing: handhaving!
OPINIE
Goedbedoelde vragen van een bezorgd raadslid. Pellaers wijst erop wijst dat de fatbikes vaak gevaarlijke situaties voor fietsers veroorzaken door het grote snelheidsverschil. Hij vraagt de gemeente zich aan te sluiten bij veertig andere gemeenten in het land die de strijd willen aangaan, hij vraagt om een bewustwordingscampagne en hij vraagt om controle op de technische staat van fatbikes.
Waar het om gaat, is het asociale rijgedrag van veel bezitters van een fatbike. En dat gedrag is vrij simpel aan te pakken door gewoon alle bestaande regels strikt te handhaven. Maar ja, handhaving in Maastricht is al jarenlang onderbezet. De handhavers worden compleet overvraagd. Of het nu gaat om foutgeparkeerde fietsen, om vuilnis die verkeerd op straat wordt gezet, om het aanspreken van overlastgevende jongeren of zelfs om de concerten van Rieu te faciliteren.
Handhaving kan beginnen door fatbikers op de bon te slingeren als ze ergens rijden waar dat helemaal niet mag. Effectief is zeker ook alle fatbikes op de rollenbank zetten, zodat elke fatbike die harder dan 25 kilometer per uur kan, in beslag genomen kan worden voor technisch onderzoek. Afhankelijk van de vraag hoeveel de fatbike is opgevoerd, kan de boete oplopen tot 450 euro. Plus tot de zogenoemde WOK-status, waarbij WOK staat voor Wachten Op Keuring. Dan mag je niet meer rijden totdat je voertuig herkeurd is. Haast u langzaam, zouden we in dat geval tegen de politie willen zeggen. In ernstige gevallen kan een voertuig verbeurd worden verklaard.

Bij fatbikes is de grens extra streng. Als een fatbike harder kan dan 25 kilometer per uur met trapondersteuning, of als hij zonder trappen op eigen kracht rijdt, wordt hij vaak als bromfiets gezien. Die moet een kenteken hebben en verzekerd zijn. Is dat niet zo, mag de politie direct tot inbeslagname overgaan.
Het optreden tegen asociaal gedrag is een kwestie van willen. De door Pellaers gevraagd bewustwordingscampagne - kosten! - is overbodig met een zero tolerance aanpak. Moet je eens kijken hoe snel het gaat met die bewustwording.
Overigens kan de gemeente al een eerste signaal afgeven. Ze kan duidelijk herkenbare fatbikes weren in haar bewaakte fietsenstallingen. Natuurlijk kun je discussiëren over wat 'duidelijk herkenbaar' is, maar laten we beginnen om bijvoorbeeld alle fietsen met duozadels te weren en alle fietsen waarvan de banden niet in de reguliere fietsenrekken passen. Daarvoor heb je Den Haag niet nodig. Hooguit misschien een motie van de Maastrichtse gemeenteraad.
Maar zoals gezegd, een beetje meer law and order zou in Maastricht geen kwaad kunnen.



