Inhoudsopgave
Je hoeft geen Nostradamus te zijn om te zien dat hittestress de binnensteden die als heet worden ervaren veel geld en ook steeds meer geld gaat kosten. Het aantal hittedagen neemt gestaag toe. Wie wil dan nog naar de binnenstad van Maastricht om te shoppen en een terrasje te pakken? Niemand. We wisten al langer: Vrouwen bloot, handel dood.
Centrummanagement Maastricht, een club ook van ondernemers die lobbyt voor een vitale binnenstad, luidt nu de noodklok. In een filmpje wordt opgeroepen de aanpak van hittestress op één te zetten. Welbegrepen eigenbelang: hittestress is funest voor de omzet. Daarom moet Maastricht van de ondernemers de 'koelste' stad van het land worden. Het kan verkeren: hoe hittestress ondernemers en partijen als GroenLinks tot dezelfde agenda brengt.
Bakoven
Maastricht is allesbehalve een groene stad. Zeker in de binnenstad is er eigenlijk nauwelijks groen. Kijk alleen al eens naar de Markt, een plein waar bomen ontbreken, zodat ze natuurlijk niet in de weg kunnen staan op marktdagen en bij evenementen. In de binnenstad zelf? Nauwelijks bomen. Op het Vrijthof staan er een paar. In alle binnenstraatjes geen enkele en het Onze Lieve Vrouweplein is wat beter bedeeld. Op de Maaskade staan aan de Maaskant een paar armetierige boompjes in bakken. Goedbedoeld, maar vooral schaamgroen. Het algemene beeld is dat Maastricht een versteende historische binnenstad is. Stenen die overdag heet worden en 's avonds niet meer afkoelen. Een bakoven.
Geld
Er is nog heel veel te doen om het groen - bomen werken als airco's - terug te brengen in de binnenstad. En één ding is zeker: wil je dit goed aanpakken, gaat dat heel veel geld kosten.
Baat-belasting
Het mooie van het filmpje van Centrummanagement is dat niet alleen maar gewezen wordt naar de gemeente. Nee, we moeten samenwerken. Sterker nog: we hebben in het verleden laten zien dat we kunnen samenwerken bij grote projecten. Het voorbeeld dat expliciet genoemd wordt, is de herbestrating van de binnenstad. Stad en ondernemers trokken samen op en het resultaat is fantastisch. De herbestrating heeft Maastricht een enorme kwaliteitsimpuls gegeven. De financiering? Daarvoor werd de zogenoemde baat-belasting ingevoerd. Niet alle ondernemers stonden te springen om de beurs te trekken, maar uiteindelijk is het wel doorgegaan. Ook hier: welbegrepen eigenbelang. Een aantrekkelijke binnenstad is ook goed voor middenstanders en dus ook voor verhuurders van onroerend goed in de binnenstad. Win-win.
Chique
De verwijzing naar de baatbelasting is ook wel chique van Centrummanagement. Niet alleen de hand ophouden, maar gezamenlijk deze uitdaging aanpakken. Het is ook terecht: als het warm is en Maastricht heeft als imago dat het de "koelste" stad is van het land, dan blijven de euro's rollen. Voor de komende jaren worden 28 tot 32 tropische dagen verwacht in Maastricht: dat is dus een maand een snikhete binnenstad. Er is vast een bureau te vinden dat kan uitrekenen wat dat aan misgelopen omzet kost.


