Inhoudsopgave
Een nieuw onderzoek laat zien dat er nog werk aan de winkel is voor Maastricht Region om talent uit het buitenland naar de regio te krijgen. De helft van de ondervraagden in het onderzoek is niet of nauwelijks bekend met Maastricht en Zuid-Limburg.
En dat terwijl hoogopgeleiden uit met name Polen, Portugal, Roemenië en Italië bereid zijn om voor werk te verhuizen, maar dan moeten ze wel bekend zijn met Maastricht Region en moeten er passende banen zijn. Dat laatste ontbreekt nog teveel. Het blijkt allemaal uit de International Talent Perception Study die in opdracht van de grote gemeenten in Zuid-Limburg is gemaakt.
Verhuisbereidheid
In totaal deden 2023 hoogopgeleiden uit negen Europese landen mee aan het onderzoek. Van de ondervraagden heeft ruim 71 procent een baan en dan met name in de IT, Technology en Telecom, in de Healthcare en Medical Service en in Finance en Banking. Bijna driekwart van de ondervraagden heeft een hoge verhuisbereidheid. Dat is volgens de onderzoekers een interessante doelgroep om aan te trekken. Het probleem is dat veel buitenlanders niet bekend zijn met Maastricht Region. 19,8 procent is helemaal niet bekend met de regio, meer dan 50 procent is niet of nauwelijks bekend met de regio.
Directeur Guy Vroemen, van Maastricht Marketing laat in een reactie weten dat de buitenlandse talenten die bereid zijn te verhuizen in eerste instantie kijken of er genoeg banen zijn. "Kijk je alleen naar Zuid-Limburg dan is het aanbod niet groot genoeg, maar als we over de grens kijken en we nemen ook Aken, Hasselt of Luik mee dan zijn er voldoende banen. We moeten er alleen voor zorgen dat die voor een buitenlands talent goed vindbaar zijn. Werkgelegenheid is één, maar daarna is vooral de leefomgeving belangrijk. Is de regio waar ik naartoe kan verhuizen een goede omgeving voor mijn gezin, voor mijn kinderen om naar school te gaan? We zien dat mensen die Maastricht Region kennen daar zeer tevreden over zijn, maar we moeten ook die groep die de regio niet kennen overtuigen," zegt Vroemen die met Maastricht Marketing een campagne wil opzetten om hoogopgeleide talenten bekend te maken met de regio.
Imago
Uit het onderzoek blijkt dat de regio sterk geassocieerd wordt met Europa en het Verdrag van Maastricht. Voor het onderzoek zijn ook mensen ondervraagd die al in de regio wonen. Ze geven Maastricht Region een 7,9 als rapportcijfer. De stad Maastricht wordt gezien als een historische, mooie en compacte stad. De sfeer wordt omschreven als rustig, veilig en schoon. Negatiever zijn de ondervraagden over de afstand tot de rest van Nederland, het provinciale en ietwat saaie imago en het beperkte aantal banen voor niet-Nederlandstaligen. Ook het zwakke openbaar vervoer wordt als negatief genoemd.
