Inhoudsopgave
Drie personeelsleden van restaurant Rantrée willen het restaurant overnemen. Om de overname mogelijk te maken is een half miljoen euro nodig. Geld dat het drietal zelf niet heeft, maar via crowdfunding wil ophalen, omdat banken huiverig zijn horeca-avonturen te financieren. Crowdfunding kent zijn risico's, weten ze in Maastricht maar al te goed.
Vaak is het ophalen van het geld nog niet eens het probleem. Dat bewezen de initiatiefnemers van The Loft aan de Ezelmarkt. Drie enthousiaste mannen bedachten het concept, waarbij gasten zelf hun biertje konden tappen uit maar liefst 68 verschillende taps. Om te kunnen starten was 125.000 euro nog nodig. Via een gelikte sociale media-campagne waarbij Hans van Wolde als boegbeeld werd ingezet lukte het om binnen no-time via crowdfunding te starten. Er werd in korte tijd 100.000 euro opgehaald.
Corona
Twee jaar later was het bedrijf failliet. De oorzaak van het faillissement werd deels aan corona toegeschreven, maar ook het pand kreeg de schuld. Dat zou niet gunstig liggen, geen mogelijkheid tot terras hebben en een entree die door een trap niet uitnodigt om naar binnen te gaan. En omdat het een monument is, mocht er niets aan verbouwd worden. Je zou zeggen allemaal factoren die je voor de start van je bedrijf mee laat wegen. Tel daarbij de huur van 7500 euro per maand en iedereen begrijpt dat daar heel wat biertjes voor getapt moeten worden. Ook het feit dat eerdere horeca-concepten op dezelfde plek mislukten had een signaal moeten zijn. 82 crowdfunders raakten hun geld kwijt.
Smullies
Een ander voorbeeld was ijssalon Smullies bij de Groene Loper. Bij dit concept was een andere sterrenkok betrokken, Servais Tielman van Beluga. Ook hier ging een succesvolle crowdfundingsactie vooraf aan de start van de zaak. Snel werd 132.000 euro opgehaald, meer dan de 125.000 euro die nodig was. 54 investeerders stapten in. Ook Smullies ging failliet, maar maakte wel een doorstart.

Lening
En nu kan geïnvesteerd worden in de volgende horecazaak. Vanaf 1000 euro wordt je een klein beetje eigenaar van het nieuwe restaurant dat Four gaat heten. Wie geld inlegt, doet dat via een lening die in tien jaar wordt afgelost door de horeca-ondernemers. De eerste twee jaar wordt er niets afgelost, maar krijgt de investeerder wel 4% rente uitbetaald. Iedere investeerder is welkom op het 'fundersfeest'. Daarnaast krijgt elke investeerder ieder jaar een cadeaubon van minimaal 50 euro, oplopend tot 300 euro voor mensen die 25.000 euro in de zaak steken. Wie dat doet krijgt ook nog ieder jaar een privé-diner voor vier personen thuis aangeboden.
Michelinster
De gevraagde investering van een half miljoen euro is niet niks. Bij eerdere crowdfundingsacties ging het om gemiddeld een ton, maar voor Rantrée is het vijfvoudige nodig. Het restaurant had een aantal jaren een Michelinster, maar raakte die kwijt. Een paar maanden geleden werd het concept al aangepast, want goed eten kun je in Maastricht op heel veel plaatsen en de markt voor fine dining is niet zo groot, maar bovendien is deze markt danig in beweging. Restaurants geven hun Michelinster op en passen het concept aan om toegankelijker te worden. Het is voor de toekomstige eigenaren van Rantrée, zaak om voldoende mensen te overtuigen dat geld investeren in het restaurant een goede investering is. Aan de kwaliteit van de chefkoks zal het zeker niet liggen.

