Inhoudsopgave
Zo’n zes- tot zevenduizend kilometer legt hij per jaar op de fiets af om zijn klanten te bezoeken. Met zijn unieke Babboe Carve bakfiets met zonnepanelen is kapper Noël Wilmes een bekend gezicht in de stad en omstreken. “Ik wil mensen inspireren om duurzaam met onze aarde om te gaan.”
De in Heer geboren Noël (58) volgde de kappersopleiding in Heerlen, maar kwam door omstandigheden niet meteen in het vak terecht. “Ik heb zestien jaar voor het UWV gewerkt. Heb daar onder meer het personeelsblad opgestart waar ik jarenlang hoofdredacteur van was. Het creatieve heeft altijd in mij gezeten.” Nadat zijn baan bij het UWV kwam te vervallen, maakte hij de switch naar zijn grote liefde, het kappersvak. “Ik had destijds niet de middelen om zelf een zaak te openen, dus ben ik gestart als ‘mobiele kapper’. Toen deed ik dat nog met de auto en wanneer het kon, met de fiets. Door de hoeveelheid spullen is het niet altijd gemakkelijk om met een ‘gewone’ fiets naar klanten te reizen.”
Zonnepanelen
Toen in 2017 het project Maastricht Bereikbaar werd opgestart, waarbij ondernemers onder meer een subsidie konden krijgen bij de aanschaf van een elektrische bakfiets was hij gelijk geïnteresseerd. “Met een elektrische bakfiets had ik de auto niet meer nodig. In de bak kan ik al mijn spullen kwijt. Ik heb vervolgens zelf een deksel gemaakt voor op de bak. Dat was overigens nog niet eenvoudig, omdat de bak ronde vormen heeft. Ik had wel al ervaring om met polyester te werken bij het repareren van een kano. Uiteindelijk is het me gelukt. Toen ik de oppervlakte van het deksel zag, dacht ik ‘als daar nu eens zonnepanelen op kunnen’. Dat heb ik vervolgens ook gemaakt, maar de vooraf gemaakte berekening maakte duidelijk dat één paneel niet voldoende was om in mijn energiebehoefte te voorzien. Daarom heb ik ook nog uitschuifbare zonnepanelen gemaakt die onder de deksel zitten. Hierdoor kan ik van maart tot en met oktober de accu van de fiets gebruiken zonder te laden aan de stroom. Met een volle accu kan ik zo’n 250 kilometer afleggen en kan er ook nog eens mijn tondeuse tussentijds mee opladen.”

Klimaatconferentie Glasgow
Vijf jaar geleden klopte David Klein bij hem aan. Klein is docent Industrial Design Engineering aan de TU Delft en wilde de bakfiets met zonnepanelen van Noël lenen om naar de klimaatconferentie in Glasgow te gaan. “Mijn eerste reactie was: ‘Mijn fiets leen ik nooit uit’. Als alternatief bood ik hem aan om zelf mee te gaan. Zodoende ben ik in 2021, samen met mijn vrouw Ilonka en met David, van Dover naar Glasgow gefietst. In tien dagen hebben we 850 kilometer tot Glasgow afgelegd en nog eens 300 kilometer terug naar Newcastle. Onderweg hadden we mooie gesprekken, zijn mensen met ons meegefietst en gaf David onderweg ook lezingen over het thema duurzaamheid. Ik zie mezelf overigens niet als activist! Ik houd van de natuur en van gezonde lucht. Dat is mijn drijfveer waarmee ik anderen probeer te enthousiasmeren. Maar vooral niet het moralistische vingertje wijzen, want dat werkt niet. Ik gebruik in mijn werk ook zoveel mogelijk producten die duurzaam zijn. Zo is een kleurbehandeling bij mij steeds vaker met een product van plantenextract.” Licht-chemische producten gebruik ik alleen nog maar wanneer het echt niet anders kan.”
Leuke reacties
Zijn bakfiets is ook nooit bedoeld als marketinginstrument voor zijn bedrijf HairVisit. “Nee, zeker niet. Dit kwam in 2017 op mijn pad door het project Maastricht Bereikbaar. Ik krijg wel leuke reacties van klanten en van de mensen die ik op straat tegenkom. Soms moet ik zelfs oppassen dat ik niet te laat kom bij de volgende klant omdat ik zo’n spontaan leuk gesprek over de fiets heb.” Geen zaak, geen auto, dus zullen de prijzen ook wel fors lager zijn? “Dat denken veel mensen, maar ik verplaats me op een dag tussen de acht en tien keer. Dat is vaak een kwartier of langer. Die tijd krijg ik natuurlijk niet betaald.”
Elektrische auto
De fiets heeft ook een nadeel. “Hij is niet echt gebouwd voor mensen zoals ik met een lengte van bijna twee meter. Ik heb al een mountainbikestuur op de fiets gemonteerd om een iets betere zithouding te krijgen, maar de laatste tijd heb ik toch behoorlijke rugklachten.” Dus weer terug de auto in? “Af en toe wel”, zegt Noël heel eerlijk. “Maar wel de elektrische Hyundai IONIQ 5. Geen uitlaatgassen meer voor mij.”
