Inhoudsopgave
Terwijl acht landen, waaronder Nederland deze week bekend maakten te gaan samenwerken om de militaire paraatheid te vergroten door het verbeteren van bruggen en spoorlijnen, willen ze in Maastricht juist de spoorbrug slopen.
Dat voorgenomen besluit staat haaks op wat Europa en met name de militairen willen nu de Koude Oorlog weer lijkt terug te zijn. In tijden van oorlog moeten militairen en oorlogsmaterieel snel verplaatst kunnen worden. Het spoor is daar het meest geschikt voor. Met de ondertekening van een Letter of Intent (LoI) is het Central Northern European Military Mobility Area (CNE MMA) officieel opgericht. Dit nieuwe samenwerkingsverband moet de verplaatsing van militairen en materieel over landsgrenzen heen eenvoudiger, sneller en efficiënter maken. Spoorverbindingen zijn daarbij cruciaal.
Investering
Tussen Vlaanderen en het spoorwegemplacement bij het station in Maastricht ligt een spoorlijn die vanaf 1856 Hasselt met Maastricht verbond. Tot 1954 was de spoorlijn in gebruik als passagierstraject. Na een investering van 27 miljoen euro tussen 2007 en 2011 werd de lijn volledig opgeknapt en geschikt gemaakt voor goederenvervoer tussen Lanaken en Maastricht. De enige spoorbrug over de Maas met een internationale verbinding tussen Vlaanderen en Limburg is de spoorbrug in Maastricht. Bij de opening van de goederenspoorlijn in 2011 heerste er nog enthousiasme over de potentie. De exploitanten van de railterminal in Lanaken verwachtten toen dagelijks met twee volle treinen te rijden. Uiteindelijk reden in bijna tien jaar tijd alles bij elkaar twee treinen over het traject. De spoorlijn is nog grotendeels intact en zou uit militaire overwegingen een belangrijke schakel kunnen zijn tussen het Albertkanaal, de railterminal in Lanaken en de rest van Europa bereikbaar via het station van Maastricht.
Grens
Maar juist deze cruciale schakel wil Nederland eruit halen tot groot ongenoegen van de Belgen. De brug is volgens hen een cruciaal onderdeel van spoorlijn 20 tussen Lanaken en Maastricht. Die goederenspoorlijn werd in 2020 definitief gesloten. "Dat was een historische vergissing, we hebben die spoorlijn nodig om onze economie te verbinden met de Euregio Maas-Rijn", zegt de Kamer van Koophandel in Belgisch Limburg. Ook de Belgische reizigersorganisatie TreinTramBus is tegen sloop. "Want stel je nu eens voor dat er geen grens bestond, dan zou het toch ondenkbaar zijn dat er geen spoorverbinding is tussen Hasselt en Maastricht," zegt Peter Meukens van TreinTramBus.
Euregionaal, grensoverschrijdende samenwerking, één Europa. Het zijn termen die politici te pas en te onpas gebruiken in Limburg, maar als er al een euregionale verbinding ligt zoals de spoorlijn naar Lanaken waarom zou je die dan vernietigen? Zeker met in het achterhoofd de toegenomen spanningen in Europa en de vorige week genomen beslissing om de infrastructuur te verbeteren zodat troepen sneller kunnen verplaatst worden.

