Doorgaan naar artikel

Enexis: tot 2032 wachtlijst grootverbruikers stroom

Schone walstroom voor schepen en riviercruises gaat voorlopig niet lukken. Dieselaggegraten blijven nodig.

Inhoudsopgave

Enexis heeft de gemeente Maastricht laten weten dat de wachtlijst voor grootverbruikers van stroom blijft bestaan tot minstens 2032. Wethouder John Aarts meldt dat in een brief aan de gemeenteraad, waarin hij uitlegt dat plannen om schepen en riviercruises van schone stroom te voorzien vanaf de wal, voorlopig niet uitvoerbaar zijn. Die schepen zullen dieselaggregaten moeten blijven gebruiken.

Enexis is als het op het leveren van stroom aankomt volledig door het ijs gezakt. De ingenieurs van het bedrijf en de directie hebben zeker tien jaar te laat geanticipeerd op de ontwikkelingen in energieland. Het gevolg is een miljardenschade voor ondernemend Nederland, dat simpelweg niet vooruit kan. Waar bedrijven de slag willen maken naar duurzaamheid, zijn ze als het op stroom aankomt vaak aangewezen op dieselaggregaten.

Aarts over de walstroom: "Met behulp van walstroom-voorzieningen kunnen schepen, terwijl ze aan de kade liggen, gebruik maken van een walstroomkabel om te voorzien in hun elektriciteitsbehoefte. Zo hoeft de benodigde elektriciteit niet meer aan boord van het schip te worden opgewekt door middel van diesel- generatoren. Dit heeft een positief effect op het terugdringen van CO2-uitstoot, luchtverontreiniging en geluidsoverlast."

In Maastricht zijn een aantal jaren geleden twee aanlegsteigers gerealiseerd bestemd voor het aanmeren van riviercruise-schepen. Rederij Stiphout is de uitbater van deze aanlegsteigers. Riviercruiseschepen zijn grote schepen met allerlei faciliteiten aan boord en plek voor meer dan 100 passagiers, soms met overnachtingsmogelijkheid. Er leggen per jaar ongeveer 150 van deze schepen aan en deze liggen dan gemiddeld een dag aan de kade. Vanwege de omvang van de schepen en de vele faciliteiten aan boord is de vermogensbehoefte zo hoog dat er een grootverbruikersaansluiting nodig is om te kunnen voorzien in stroomvraag van dergelijke schepen.

"Sinds enkele jaren hebben we in Maastricht te maken met netcongestie. Nieuwe aanvragen voor grootverbruikersaansluitingen komen op een wachtlijst bij Enexis en kunnen de komende jaren niet gerealiseerd worden. De huidige verwachting is dat netcongestie in Maastricht nog zeker voortduurt tot 2032."

Enexis lag te slapen en wij krijgen geen stroom meer
Hoe is het mogelijk? Die vraag stel je je hardop als je hoort dat ondernemers die willen ondernemen geen aansluiting op het elektriciteitsnet kunnen krijgen. Bijna 6.000 mensen in dienst bij Enexis, de directie die jaarlijks met twee ton per persoon naar huis gaat, maar niemand daar die had
Pilot mislukt: liever dieselmotor laten draaien dan stroom pakken
In 2019 alweer werd de pilot ‘Stop and drop’ gelanceerd: op acht plekken op de Markt en het Vrijthof konden chauffeurs van koelwagens hun auto op stroom aansluiten, zodat ze niet de dieselmotor stationair hoeven te laren draaien voor het koelsysteem en de laadklep. In de praktijk is de proef
Hotel Van Oys Maastricht Retreat krijgt eerder stroom
Het ziet er naar uit dat het nieuwe hotel Van Oys van de gebroeders Maes uit Maastricht toch eerder stroom krijgt dan 2028. Enexis heeft laten weten dat in 2026 de aansluiting al verzwaard kan worden. Dat betekent dat de drie dieselaggregaten die nu nog voor de stroomvoorziening zorgen bij
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.00 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden