Inhoudsopgave
Van Jan Bierhoff kregen we naar aanleiding van een stuk dat De Nieuwe Ster schreef over het uitbesteden van de aanpak van fietsen-overlast, een gast-opinie toegestuurd. Hij houdt een vurig pleidooi voor de e-step.
Poep op de stoep, lang onze belangrijkste ergernis. Dat waren nog eens tijden! Nu zijn het de rondzwervende tweewielers die een veel venijniger vorm van terreur uitoefenen. Stickeren, verzetten, bepraten, bekeuren, het haalt allemaal te weinig uit. Tijd voor omdenken. In plaats van de kansloze jacht op foute fietsen nu eens met frisse blik rondkijken naar andere, meer eigentijdse middelen voor stadsmobiliteit. Die zijn er.
Zeker is dat ons vervoer steeds vaker elektrisch zal zijn. Auto’s, scooters en e-bikes zoeven al op batterij. Het kan nog mooier, als we de steven wenden naar massale inzet van de e-step. Die wordt nu mondjesmaat op de openbare weg toegestaan in andere steden, en biedt ook Maastricht interessante mogelijkheden.
Hoezo overstappen op een ander soort tweewieler, wat is daar zo bijzonder aan? Welnu: robuustheid, formaat en draagbaarheid. E-steps zijn de eenvoud zelf, en er kan weinig aan kapot. Ze zijn beperkt van omvang, in oude binnensteden een niet onbelangrijk voordeel. Als je ze inklapbaar uitvoert, even stuur tegen de sta-plank klikken, hebben ze het formaat van een boodschappentas. Kijk, op die zaken kun je beleid maken.
Boven alles: ze verdwijnen van de straat. Studenten en andere trendsetters klappen hun glijtoestel bij thuiskomst eenvoudig dicht, lopen er mee naar binnen, aan de stekker en dan opbergen achter de fauteuil of in de bezemkast. Op de uni komen hangrekken, nemen maar een fractie van de ruimte die klassieke fietsenstallingen nodig hebben. In de binnenstad idem: hangplekken voor onze zoevers aan blinde muren, en het trottoir weer terug naar de oorspronkelijke eigenaar, de voetganger.
Ja, inderdaad, de gemeente moet het goed gaan vinden, en faciliteren. Inderdaad, dynamisch en proactief beleid. Daar zeg je wat. Het stadsbestuur kan ook marktsturend optreden door in overleg te gaan met een veelbelovende startup, die de e-steps gestandaardiseerd en vandaalproef produceert, en als swap-step beschikbaar maakt. Als onze tijdelijke stadsgenoten hier massaal voor gaan kiezen (want gemak, geen gezeik, nooit meer lek, nooit meer weg), zullen de sjengen vanzelf mee gaan zoeven. Wel graag met ingebouwde snelheidsbeperking, zie je ook nog wat van de omgeving!
Jan Bierhoff

