Inhoudsopgave
Burgemeester Wim Hillenaar trekt zich de kritiek op de veelbesproken tv-kerstshow op het Onze Lieve Vrouwe Plein aan. In de aanloop naar de uitvoering zijn zaken mis gegaan. Dat betreurt hij, maar er is geen reden om de 100.000 euro die de gemeente aan Toneelgroep Maastricht gaf, terug te vorderen.
Er was veel kritiek op de eenmalige kerstshow die op NPO 1 live werd uitgezonden. De gemeente gaf een ton subsidie en wekte de verwachting dat het evenement door 1500 Maastrichtenaren gratis bezocht kon worden. Dat bleek niet zo te zijn. Er was maar plek voor ongeveer 150 genodigden en dat betreurt de gemeente. Dat antwoordt de burgemeester op politieke vragen van Partij Veilig Maastricht. "Het college baalt er enorm van dat het proces zo gelopen is. Het evenement was bedoeld als feest voor Maastricht en Nederland en niet als een heikel discussiepunt. Hier was helaas sprake van het zich kruisen van feitelijkheden. Op het moment van behandeling in het college – een eerste keer op 3 november en vervolgens op 18 november – is de meest actuele informatie uit het vergunningenspoor, namelijk de bijstelling van een vrij toegankelijk staand publiek van 1500 personen naar een zittend publiek van 150-175 personen, niet verwerkt in het toen voorliggende collegevoorstel.
Communicatie
"De discussie omtrent het evenement is begrijpelijk. Het evenement werd eerst aangekondigd met een publiekstribune voor 1500 mensen, maar dat is later gewijzigd. Op het moment van communicatie door het college over de steuntoekenning aan de Kerststal was de bijstelling in het aantal beschikbare zitplaatsen bij het college niet gekend. Er is dus geen sprake van misleidende communicatie omdat het college niet over de meest actuele informatie beschikte en dus zeker niet opzettelijk het aantal van 1500 zitplaatsen heeft gecommuniceerd. Het valt te betreuren dat de bijstelling niet in het collegevoorstel werd meegenomen. We zullen intern de tijd nemen om te bekijken hoe dit zo is kunnen lopen", schrijft de burgemeester.
Volgens Hillenaar was het verstrekken van de subsidie niet gekoppeld aan gratis toegang voor inwoners. Hij ziet geen reden de subsidie terug te vorderen, maar hij begrijpt dat niet iedereen het eens was dat de 100.000 euro niet naar andere initiatieven is gegaan. "Daar moet eerlijk over gesproken worden."
Wel of niet een show met veel publiek was volgens de gemeente niet het enige argument om de subsidie te verstrekken. Er waren vier andere redenen:
1. De Kerststal van Nederland brengt op eigentijdse wijze het Bijbelse kerstverhaal aan een breed publiek, met bijzondere aandacht voor jongeren, en sluit daarmee naadloos aan bij de doelstelling tot het verbreden van het publiek met een bijzondere focus op het bereiken van jeugd en jongeren.
2. De kerstsfeer is niet enkel voelbaar voor degenen die het evenement live bezoeken. Dankzij de live uitzending op NPO 1 om 20.30u is Maastricht in kerstsfeer eveneens zichtbaar en te genieten voor een brede doelgroep, binnen het volledige Nederlandse taalgebied. Maastricht verschijnt daarmee in beeld bij honderdduizenden, misschien wel meer dan een miljoen kijkers. Die promotie zou de stad, als we het zelf zouden moeten inkopen, vele malen meer kosten dan €100.000.
3. Goed voor de culturele sector in Limburg: Toneelgroep Maastricht voert de productie uit. Dat betekent dat lokaal talent, technici en creatieve makers aan een groot project kunnen meewerken. Zulke samenwerking met een landelijke omroep versterkt de cultuursector en helpt makers zich verder te ontwikkelen.
4. Het versterkt identiteit en trots: Kerst in Maastricht is voor veel inwoners en bezoekers een belangrijk moment. Een landelijke uitzending vanaf een iconische plek zoals het Onze Lieve Vrouwenplein draagt bij aan het beeld van Maastricht als warme, gastvrije cultuur- en kerststad. Door dit evenement staat het uniek historisch stadscentrum van Maastricht centraal alsook het mooie landschap in het Heuvelland.
Uiteindelijk keken niet een miljoen mensen naar de tv-uitzending maar 775.000 en werd het evenement door zowel NRC als media-deskundige Tina Nijkamp omschreven als een slechte productie. Ook was er maar weinig van Maastricht te zien.



