Doorgaan naar artikel

Hoe een MVV-kaartje het verschil kan maken

V.l.n.r.: Gerald Smith (Deshima Football Consultancy), Erwin Ozergun (initiatiefnemer FFTS), Tom Daemen (directeur MVV), Quincy Tilli (Maastricht Collectief), Michel Badeaux (Manager Operations MVV) en Levien Leenders (supporters MVV). Foto: Frank Kerbusch

Inhoudsopgave

Dit jaar start voor de zesde keer de actie From Father to Son. Met deze actie probeert de Angelside van MVV Maastricht zoveel mogelijk donateurs te vinden die seizoenkaarten willen kopen, voor mensen die het niet breed hebben of een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Vorig jaar eindigde de actie met een opbrengst van 26.026 euro, goed voor 308 seizoenkaarten.

In het komende seizoen hoopt initiatiefnemer Erwin Ozergun dit bedrag te overtreffen. “Het idee is tijdens de coronapandemie in 2020 bedacht door Tommy Bosmans. Hij wilde de jeugd samen met hun ouders, die het niet breed hebben, naar het stadion krijgen. Voor ons is het normaal dat we met onze kinderen naar een thuiswedstrijd van MVV gaan kijken, maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend.”

Verbinding met de stad
Na vijf edities wil Erwin van de actie een begrip maken. “Ik schat dat we in de afgelopen jaren geld hebben ingezameld voor ruim 1.500 seizoenkaarten. Dan praat je toch over ruim 100.000 euro.” Hoewel de actie ‘From Father to Son’ heet, zijn ook moeders en dochters van harte welkom in De Geusselt. “De actie is ook een verbinding met de stad”, zegt Erwin, zelf vader van twee zoontjes. “De jongste is pas twee jaar, maar de oudste van vier gaat al af en toe mee als MVV een middagwedstrijd speelt.”

Sociaal isolement
De kaarten worden door de Stichting Quiet Community Maastricht en de Stichting Leergeld verdeeld onder de gezinnen in Maastricht. Directeur Uschi Prick van Quiet Community Maastricht noemt het een hele belangrijke actie. “Voetbal is de sport van het volk en het is heel fijn dat ook minder draagkrachtige gezinnen naar een thuiswedstrijd van MVV kunnen gaan. Armoede leidt vaak tot een sociaal isolement en hiermee kun je daar iets aan doen. Het is ook belangrijk dat ze naast de familie ook iemand anders kunnen meenemen. Bijvoorbeeld de buurman die hen geholpen heeft in de moeilijke thuissituatie. Ze kunnen op deze manier ook iets terugdoen. Door naar het voetbal te gaan, ontstaan er ook weer nieuwe contacten en dat is belangrijk in het bestrijden van het sociaal isolement. Het is mooi om te zien dat er bij ons een file ontstaat als de kaarten mogen worden opgehaald. Dat geeft aan hoe belangrijk deze actie is.”

Die mening deelt vrijwilligster Marjo Krischer van Stichting Leergeld volledig. “Het is mooi om kinderen te enthousiasmeren om met het hele gezin naar MVV te gaan en samen een mooi uitje beleven waardoor ze de financiële zorgen even kunnen vergeten. We proberen een binding te creëren met de club, waardoor het echt MVV-supporters worden. Door deze actie ontstaat er ook een binding met de stad.”

Schaamte
Roger Druif gaat dankzij de actie al vier jaar met zijn zoon naar iedere thuiswedstrijd van MVV. “Ik zit in de schuldsanering en zonder deze actie zou dit niet mogelijk zijn voor mij. We zitten met een hele groep op de tribune en daar zijn nieuwe contacten ontstaan. Dat is ook erg mooi.” Roger werkt als vrijwilliger bij de Stichting Quiet Community Maastricht. “Als inloop coördinator, ben ik een beetje het manusje van alles. In het begin vond ik het best moeilijk om kaartjes te vragen. Je schaamt je toch een beetje. Maar gelukkig heb ik dat gevoel nu niet meer. Ik geef ook tips aan nieuwe mensen die interesse hebben in de kaartjes, maar net zoals ik in het begin daar moeite mee had. Ik hoop in ieder geval dat de actie From Father To Son nog heel lang zal bestaan.”

Maatschappelijke impact
Quincy Tilli is mede-eigenaar van Monitor Capital Investments en een van de donateurs van de actie. “MVV is een club voor iedereen, voor jong en oud, voor mensen die veel, maar ook weinig te besteden hebben. Daarom steunen wij deze actie. Op deze manier kunnen we mensen die zich normaal gesproken geen entreekaartje kunnen veroorloven, toch een leuke voetbalavond bezorgen. Als Maastrichts bedrijf doen we graag iets terug voor de maatschappij, zeker wanneer het om lokale initiatieven gaat. Het mooie van deze actie vind ik dat die vanuit de supporters zelf is geïnitieerd.” MVV Maastricht is nauw betrokken bij de samenleving waarin ze diep is geworteld. Dit doet ze door te participeren in tal van maatschappelijke projecten en door zelf maatschappelijke activiteiten te initiëren. Quincy maakt ook deel uit van het Maastricht Collectief, dat deze visie onderschrijft. “Als club willen we maatschappelijke impact hebben. Deze actie is daar een goed voorbeeld van, des te meer omdat het een initiatief van de supporters is.”

Compliment
Een van de donateurs die vanaf het begin de actie steunt is Lambert Niesten. De eigenaar van het gelijknamige Maastrichtse stukadoorsbedrijf is zelf ook supporter van MVV en regelmatig aanwezig bij de thuiswedstrijden. “Ik vind het een geweldig initiatief. Je kunt iets terugdoen voor de minderbedeelden, zodat ook zij een leuk uitje hebben. En of dat nu vader en zoon of moeder en dochter is, dat maakt niets uit. Het is voor de hele familie.” Dat Lambert het hart op de juiste plek heeft, blijkt wel uit het feit dat hij meerdere verenigingen steunt. “Het belangrijkste is dat het op de goede plek terechtkomt en dat is bij de From Father To Son-actie zeker het geval. Zolang de actie blijft bestaan, doe ik zeker mee! Tot slot wil ik nog graag een compliment geven aan iedereen die ervoor zorgt dat deze actie ieder jaar weer een succes is.” 

Meedoen aan de From Father To Son-actie kost 185 euro (inclusief btw). Hiermee maak je een heel seizoen lang twee mensen ontzettend blij. Als bedankje krijg je als donateur twee businessloungekaarten om een thuiswedstrijd van MVV te bezoeken en te netwerken. Daarnaast worden de namen van de donateurs vermeld op een mooi bord in het stadion. De actie loopt nog tot 31 augustus a.s.

Wil je als donateur dit initiatief ondersteunen, klik dan HIER.

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden