Inhoudsopgave
Een onderzoek van De Telegraaf naar de kijkcijfers van regionale omroepen in ons land is in medialand ingeslagen als een bom. Het aantal kijkers van alle regionale omroepen samen is volgens de krant in vijf jaar tijd gehalveerd van maandelijks 1.6 miljoen kijkers in 2020 naar 834.000 kijkers per maand nu.
De krant baseert zich op de NMO-cijfers, dat staat voor Nationaal Media Onderzoek. Dat onderzoek is gebaseerd op kastjes die bij de mensen thuis registreren welke zender op staat. Die kastjes zijn representatief verdeeld over het land. Het NMO-onderzoek is ook voor de reclamewereld leidend.
Om de cijfers op basis van de NMO in perspectief te plaatsen: de gezamenlijke regionale omroepen (waaronder L1 met 14,2 miljoen) krijgen jaarlijks 191 miljoen euro aan belastinggeld. Hun opgetelde marktaandeel is volgens NMO nog geen één procent. Nog anders gezegd: het matig bekeken NPO3 behaalt in een half uur gemiddeld evenveel kijkers als alle regionale omroepen in een hele maand samen.
De regionale omroepen zelf vertellen een heel ander verhaal. Het door de omroepen ingeschakelde bureau Motivaction rapporteert zelfs een stijging van het aantal kijkers. L1 zegt in haar jaarverslag vorig jaar 186.500 televisiekijkers per dag te hebben getrokken, nog 11.000 meer dan een jaar eerder. (zie de afbeelding boven dit verhaal.)
Volgens de overkoepelende organisatie van de regionale omroepen RPO ondervraagt Motivaction elk jaar per regionale omroep ’minimaal 1560 respondenten’. Dat gebeurt steeksproefgewijs, online en verspreid over alle weken van het jaar.
Waar L1 aangeeft 185.000 televisiekijkers per dag te bereiken, wijzen de cijfers van NMO uit dat alleen RTV Noord (Groningen) en Omroep Brabant in een maand tijd meer dan 100.000 kijkers weten te trekken. Alle andere omroepen zitten daaronder.
In het meest recente jaarverslag van L1 wordt het NMO-systeem ter discussie gesteld. ‘Helaas bestaat dit systeem, op regionaal vlak, nog uit veel kinderziektes en veel niet-representatieve cijfers’.

Een woordvoerder van NMO laat De Telegraaf weten niet te weten over welke 'kinderziektes' het zou gaan. „De representativiteit van onze meting is op orde. De tv-kastjes waarmee wij het aantal kijkers meten zijn evenredig over de provincies verdeeld", zo zegt hij.
Over NMO
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) biedt inzicht in wat Nederland via alle media, platforms en devices leest, luistert en kijkt. NMO levert de currencies en de marktstandaarden die door hele mediabranche worden gebruikt. NMO doet dit aan de hand van vernieuwende onderzoeken die samen onderdeel zijn van een ‘bereiksonderzoek-architectuur’ die gericht is op de ontwikkeling van cross-media datasets. NMO is geïnitieerd en wordt gefinancierd door commerciële en publieke mediaorganisaties, mediabureaus en adverteerders en staat open voor nieuwe partijen in de markt. De ‘Joint Industry Committee’ structuur van NMO maakt dat alle stakeholders bijdragen aan het succes van NMO.



