Doorgaan naar artikel

Maastricht Airport in vrije val

Ryanair en Corendon hebben de luchthaven verlaten, nieuwkomer Wizz Air stelt vluchten uit tot 2026.

Inhoudsopgave

Maastricht Airport is in een vrije val terechtgekomen. De verliezen exploderen, de topman is vertrokken en luchtvaartmaatschappijen houden het voor gezien. Alle cijfers over omzet, passagiersaantallen en vrachtvolume zijn nog dramatischer dan verwacht en er is geen zicht op herstel of dat er überhaupt nog winst gemaakt gaat worden.

Vrijdag wordt in provinciale staten de Voortgangsrapportage besproken. Daarin staat de laatste stand van zaken over de voortgang van de transitie van Maastricht Airport naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven.

De rapportage oordeelt keihard over Maastricht Airport. De financiële situatie ontwikkelt zich meer dan dramatisch. Geld dat bestemd was voor achterstallig onderhoud is door de luchthaven gebruikt om de verliezen te dekken, het plan om in te zetten op elektrisch vliegen kan in de prullenmand.

Eerder was al bekend dat het nettoverlies bijna is verdubbeld van 6,8 miljoen euro in 2023 naar 11,5 miljoen in 2024. Gelet op het vertrek dit jaar van de luchtvaartmaatschappijen Corendon, Ryanair en Turkish Airlines zal het verlies in 2025 nog groter zijn. Dat had nog enigszins beperkt kunnen worden als nieuwkomer Wizz Air was gaan vliegen, maar de Hongaarse prijsvechter is de belofte om in oktober te starten niet nagekomen en gaat pas volgend jaar vliegen met vluchten vanaf Maastricht Airport.

Hoe slecht de cijfers zijn, laat onderstaande tabel zien. In het eerder opgestelde businessplan had de luchthaven dit jaar ruim 470.000 passagiers moeten verwerken. Het eerste half jaar komt de luchthaven niet verder dan 77.669 passagiers. Vracht had in 2025 ruim 171.000 ton moeten zijn, maar dat is tot nu toe amper 20.000 ton.

De situatie van Maastricht Airport is verre van rooskleurig te noemen.
De vrije val van passagiersaantallen en vrachtvolume in beeld.

Maastricht Airport heeft twee aandeelhouders. De provincie is voor 60 procent eigenaar, Schiphol bezit de overige 40 procent. Maar wat die samenwerking met Schiphol de Limburgse luchthaven heeft opgeleverd is niet duidelijk.

Wel duidelijk is dat op alle terreinen de doelen en ambities niet gehaald worden. Het plan van de luchthaven om in te zetten op elektrisch vliegen, kan in de prullenbak. De visie van de deze maand vertrokken CEO Joost Meijs die geloofde in een toekomst met vrachtvluchten, wordt niet waargemaakt. Passagiersvluchten zijn er nauwelijks nog. De Voortgangsrapportage schetst een somber beeld van de luchthaven waar op geen enkel terrein sprake is voor voortgang.

Onderstaand de belangrijkste conclusies uit de Voortgangsrapportage.

  • De concrete meerwaarde en invulling van de samenwerking met Schiphol blijkt niet uit de onderbouwing in de VGR.
  • De CEO, de heer Meijs is binnen één jaar na zijn komst als bestuurder vertrokken. Verder zijn recentelijk Ryanair, Corendon en Turkish Airlines vertrokken en is daarnaast de komst van Wizzair vertraagd. Hierdoor bestaat er onduidelijkheid over bestuurlijke continuïteit en directe
    bedrijfseconomische gevolgen.
  • Lopende procedures en externe factoren (stikstofvraagstukken, MER-proces, uitblijven Luchthavenbesluit) vertragen implementatie van maatregelen (onder andere uitfasering lawaaiige toestellen) en beperken exploitatiemogelijkheden (baangebruik, beladingsgraad).
  • E-aviation-ambities zijn optimistisch geformuleerd op basis van het businessplan 2022 zonder geüpdatete groeiscenario’s of een haalbaarheidsstudie; MAA acht de markt nog te onstabiel om
    een haalbaarheidsstudie te prioriteren.
  • Vastgoedstrategie en aanpak achterstallig onderhoud zijn genoemd, concrete planning en toelichting op prioriteitsverschuivingen ontbreken; realisatie van verbeterde verhuurbaarheid is onduidelijk.
  • Realisatiecijfers voor passagiers en cargo liggen ver onder de businessplanverwachtingen; oorzaken en herstelmaatregelen zijn niet concreet of kwantitatief onderbouwd en kunnen niet uit de Voortgangsrapportage worden opgemaakt.
  • Financiële positie verslechtert: nettoverlies stijgt van 6,8 miljoen euro in 2023 naar 11,5 miljoen euro in 2024, negatieve EBITDA, dalende kaspositie (15,7 miljoen euro → 5,24 miljoen euro) en tevens is er sprake van een verminderde solvabiliteit; middelen voor achterstallig onderhoud zijn deels gebruikt om verliezen te dekken.
  • Begroting 2025 en gedetailleerde financiële prognoses ontbreken in de VGR, hetgeen sturing op resultaten moeilijker maakt.
Verlies Maastricht Airport naar 11,5 miljoen euro
Maastricht Airport heeft in 2024 een verlies geleden van 11,5 miljoen euro. Een jaar eerder was het verlies 6,8 miljoen. Ook dit jaar verwacht de luchthaven nog verlies te lijden. Ondanks de al jarenlang aanhoudende miljoenenverliezen denkt de directie over twee jaar winst te gaan maken. Uit de
Maastricht Airport alleen nog open dankzij laffe politici
Maastricht Aachen Airport (MAA) is bedrijfseconomisch gezien al decennia failliet. Het vliegveld zal nooit meer rendabel worden, hoe zeer de directie ook beweert dat het ooit - nu dan toch in 2027 ! - goed gaat komen. Maastricht stopt jaarlijks 200.000 euro belastinggeld in de bodemloze put die vliegveld heet.
Vliegveld-CEO Joost Meijs was al lang met nieuw baantje bezig
Het imago van Maastricht Airport ligt opnieuw aan diggelen, nu de huidige directeur Joost Meijs binnen een jaar zijn vertrek aankondigt. Een verrassing? Meijs was al lang bezig met zijn nieuwe baan bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Wat zullen ze gevloekt hebben bij de raad van commissarissen van het vliegveld en

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden