Inhoudsopgave
'Vracht op Maastricht Aachen Airport stijgt met 25%,' staat boven een jubelend persbericht van de Limburgse luchthaven. Bestudeer je de cijfers iets beter, dan blijkt al snel dat de volumes nog steeds niks voorstellen vergeleken met de grootste concurrent Liège Airport.
Een stijging van 25% bij Maastricht Airport betekent dat de luchthaven dit jaar rond de 40.000 ton vracht per jaar verwerkt. Dat lijkt heel wat, maar hemelsbreed 40 kilometer verderop verwerkt de luchthaven in Luik 115.000 ton vracht. Let op: niet per jaar maar per maand! In één maand bijna drie keer zoveel vracht als in Beek in een heel jaar.
Groei
Enig idee hoeveel vrachtvluchten er in een maand zijn in Luik? Het zijn er 3000 per maand. Een flinke groei ten opzichte van november 2024 toen sprake was van ruim 2500 vluchten in een maand tijd, en dat was weer een stijging van 16% ten opzichte van november 2023. Die cijfers op een rij lijken de conclusie te rechtvaardigen dat Limburg de strijd met omliggende luchthavens en zeker met Luik verloren heeft.
Jaarcijfers
Goed nieuws aan het einde van het jaar van de marketingafdeling van Maastricht Airport. Dat heeft alles te maken met het publiceren van de jaarcijfers over 2025 binnenkort. Die zijn naar verwachting net als de voorgaande jaren niet rooskleurig. Vorig jaar werd een verlies geleden van 11,5 miljoen euro. De luchthaven wil met het persbericht op een strategisch moment richting aandeelhouder provincie Limburg laten zien. 'Heb geduld, het komt goed.' Dat verwoordt Dean Boljuncic Head of Commercial Development van Maastricht Airport als volgt: ‘Verschillende nieuwe airlines maakten dit jaar kennis met onze luchthaven. Daarnaast breiden bestaande klanten verder uit. Dit is een erkenning voor het hele team: afgelopen jaar waren we meer dan ooit aanwezig in de markt en lieten we klanten kennismaken met onze excellente afhandeling. Zelfs op zo’n drukke dagen als gevolg van stakingen in België. Ook de samenwerking met Schiphol heeft bijgedragen aan onze zichtbaarheid in de markt. De basis staat om deze positieve ontwikkeling op het gebied van vracht volgend jaar voort te zetten.’
Bloemen
De eerste elf maanden groeide luchtvracht van 26.683 ton, naar 37.059 ton. Het zijn voor een groot deel groente, fruit en bloemen die via MST Europa binnenkomen. Goederen die vragen om een snelle en juiste afhandeling. Boljuncic: ‘De afhandeling van deze goederen is een kwaliteitskeurmerk voor de luchthaven. Als je deze goederen snel én goed kunt afhandelen, zonder kwaliteitsverlies van de producten, dan kun je alles afhandelen.’
Het aantal passagiers blijft achter op de aantallen van 2024: Tot en met november van 2025 vlogen 155.061 passagiers via Maastricht Airport. In 2024 waren dit er over dezelfde periode 225.844. Met de start van Wizz Air verwacht de luchthaven in 2026 weer meer passagiers.


