Inhoudsopgave
Maastricht mag zich met trots het sterkste stadsmerk van Nederland noemen. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde onafhankelijke Steden & Streken Merkenonderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. In deze grootschalige analyse, waarvoor de merkkracht van alle 342 Nederlandse gemeenten werd gemeten, eindigt Maastricht voor het eerst bovenaan.
1 Maastricht
2 Utrecht
3 Rotterdam
4 Texel
5 's-Hertogenbosch
6 Amsterdam
7 Terschelling
8 Nijmegen
9 Den Haag
10 Breda
De onderzoekers stellen vast dat Maastricht uitblinkt in waardering, binding en bekendheid, en ook in merkpersoonlijkheid opvallend goed scoort. Begrippen als ‘sympathiek’, ‘uniek’, ‘zachtmoedig’ en ‘opgewekt’ worden door de Nederlanders steevast met Maastricht geassocieerd. Niet alleen bezoekers, maar ook de eigen inwoners beoordelen Maastricht bovengemiddeld positief op trots en verbondenheid.
Uniek
Volgens burgemeester Wim Hillenaar is deze uitkomst vooral te danken aan de kracht en eigenheid van de Maastrichtse gemeenschap: "Deze eerste plaats bevestigt wat wij als Maastrichtenaren al lang voelen: onze stad is uniek. Een stad waar mensen trots op zijn, of ze hier nu wonen, werken of op bezoek komen. Deze erkenning is een compliment aan onze inwoners, die Maastricht met hun warmte en eigen karakter elke dag weer bijzonder maken."
Consistent
Wethouder John Aarts benadrukt de structurele opbouw van het merk Maastricht: "Het succes van Maastricht als merk is geen toeval. Achter deze toppositie schuilt jarenlang consistent werk van veel partijen in de stad — van ondernemers en culturele instellingen tot de inzet van Maastricht Marketing als merkregisseur. Een sterk merk heeft impact, zowel op de aantrekkingskracht voor bezoekers en bedrijven als op de economische vitaliteit van stad en regio."
Binding
Maastricht Marketing speelt al jaren een sleutelrol in de ontwikkeling van het merk Maastricht. Vanuit een strategische aanpak is consequent gebouwd aan de zichtbaarheid, positionering en de laatste jaren ook aan de verbreding van het merk naar meerdere doelgroepen – zowel nationaal als internationaal. Dat de merkinspanningen werken, blijkt niet alleen uit de eerste positie die de stad door dit onderzoek verkrijgt, maar ook uit de stabiele waardering en binding onder inwoners, die in 2025 bovengemiddeld hoog liggen.
Universiteit
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van alle Nederlandse gemeenten, streken en provincies. Sinds 2011 zijn 136.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.


