Doorgaan naar artikel

Maastricht officieel het sterkste stadsmerk van Nederland

Beeld: Maastricht Marketing | Maison Rowena

Inhoudsopgave

Maastricht mag zich met trots het sterkste stadsmerk van Nederland noemen. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde onafhankelijke Steden & Streken Merkenonderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. In deze grootschalige analyse, waarvoor de merkkracht van alle 342 Nederlandse gemeenten werd gemeten, eindigt Maastricht voor het eerst bovenaan. 

1 Maastricht
2 Utrecht
3 Rotterdam
4 Texel
5 's-Hertogenbosch
6 Amsterdam
7 Terschelling
8 Nijmegen
9 Den Haag
10 Breda

De onderzoekers stellen vast dat Maastricht uitblinkt in waardering, binding en bekendheid, en ook in merkpersoonlijkheid opvallend goed scoort. Begrippen als ‘sympathiek’, ‘uniek’, ‘zachtmoedig’ en ‘opgewekt’ worden door de Nederlanders steevast met Maastricht geassocieerd. Niet alleen bezoekers, maar ook de eigen inwoners beoordelen Maastricht bovengemiddeld positief op trots en verbondenheid.

Uniek
Volgens burgemeester Wim Hillenaar is deze uitkomst vooral te danken aan de kracht en eigenheid van de Maastrichtse gemeenschap: "Deze eerste plaats bevestigt wat wij als Maastrichtenaren al lang voelen: onze stad is uniek. Een stad waar mensen trots op zijn, of ze hier nu wonen, werken of op bezoek komen. Deze erkenning is een compliment aan onze inwoners, die Maastricht met hun warmte en eigen karakter elke dag weer bijzonder maken."

Consistent
Wethouder John Aarts benadrukt de structurele opbouw van het merk Maastricht: "Het succes van Maastricht als merk is geen toeval. Achter deze toppositie schuilt jarenlang consistent werk van veel partijen in de stad — van ondernemers en culturele instellingen tot de inzet van Maastricht Marketing als merkregisseur. Een sterk merk heeft impact, zowel op de aantrekkingskracht voor bezoekers en bedrijven als op de economische vitaliteit van stad en regio."

Binding
Maastricht Marketing speelt al jaren een sleutelrol in de ontwikkeling van het merk Maastricht. Vanuit een strategische aanpak is consequent gebouwd aan de zichtbaarheid, positionering en de laatste jaren ook aan de verbreding van het merk naar meerdere doelgroepen – zowel nationaal als internationaal. Dat de merkinspanningen werken, blijkt niet alleen uit de eerste positie die de stad door dit onderzoek verkrijgt, maar ook uit de stabiele waardering en binding onder inwoners, die in 2025 bovengemiddeld hoog liggen. 

Universiteit
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van alle Nederlandse gemeenten, streken en provincies. Sinds 2011 zijn 136.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.

Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees vertrekt per 1 september als directeur bij Maastricht Marketing. Dat heeft ze donderdagmorgen in een intern bericht aan het personeel laten weten. Mees was ruim acht jaar directeur van de organisatie die bouwt aan het merk Maastricht. In het bericht laat Mees weten dat ze voelt dat het
Nog meer geld naar Maastricht Marketing voor stadspromotie
Maastricht Marketing krijgt 335.000 euro extra bovenop de bijna 1 miljoen euro die ze volgend jaar al krijgen om de stad te promoten. Met het extra geld moeten twee nieuwe markten aangeboord worden. De overeenkomst die de gemeente met Maastricht Marketing heeft, loopt dit jaar af, maar wordt verlengd
Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden