Inhoudsopgave
Amsterdam stond 14 jaar bovenaan de lijst als meest favoriete stad, als beste 'stadsmerk'. Maar de sfeer is in negatieve zin veranderd, de stad is te druk, te duur geworden. En zie: Amsterdam is in een vrije val beland, van nummer 1 naar plek 6. Maastricht - lang tweede - is nu de nieuwe trotse nummer 1. Vraag is of Maastricht niet ook te druk en te duur wordt? Wordt straks het rijtje Venetië, Barcelona, Amsterdam aangevuld met Maastricht?
ANALYSE
Het kan geen toeval zijn. Op maandagochtend meldt BNR-radio dat de inwonersgroep 'Amsterdam heeft een Keuze' de stad gaat aanklagen omdat er vorig jaar 23 miljoen bezoekers zijn geweest in plaats van de de beloofde maximale 20 miljoen bezoekers. De klacht is dat elke buurtwinkel een souvenirwinkel wordt en elk vrijkomend pand een hotel. Twee uur later stuurt marktonderzoeker Hendrik Beerda een persbericht de wereld in. Amsterdam is als 'stadsmerk' na veertien jaar van de troon verstoten door Maastricht. Maastricht is nu de meest geliefde stad bij inwoners en bezoekers.
Beerda heeft geen rapport maar wel een persbericht gemaakt van de meest recente data die hij heeft verzameld en geanalyseerd. Maar hij kan zo uit het hoofd uitleg geven. Het imago van Amsterdam is fors achteruit gegaan en ook op de langere termijn dreigt verlies van reputatie. Dat lijkt te passen bij ook een al langer durende trend op social media, waarin velen van buiten de Randstad - vanuit de randprovincies - pleiten om een hek om Amsterdam te zetten en niemand meer eruit te laten. Dan kunnen de Amsterdammers eten van hun voedselbosjes op hun balkon want boeren hebben ze niet nodig, van hun havermelk latte genieten en voor de zekerheid krijgen ze ook een paar beschermde wolven, want die willen ze zo graag in Nederland hebben.
De stad die 11 miljard euro in het rood staat, waar een bezemkast als woning een burgermansfortuin kost, waar het ophalen van de vuilnis simpelweg niet op orde is, waar je geen auto meer wil hebben. En waar Ajax in het zicht van het kampioenschap negen punten voorsprong verspeelt. Het nogal met arrogantie doorspekte 020, "We zijn misschien wel de beste van de hele wereld" van Louis van Gaal en "Misschien wel de beste krant van Nederland" van Trouw uit Amsterdam, is verleden tijd.
Maastricht hoeft niet meer te vrezen voor zijn koppositie, zo zegt onderzoeker Beerda. Reden: "Maastricht heeft het beste van twee werelden. In de top-tien gaat het of om steden die hoog scoren of om natuur die heel hoog scoort zoals Texel, Terschelling, de Utrechtse Heuvelrug. Maastricht heeft het allebei: de stad an sich doet het fantastisch, maar in combinatie met het Heuvellandschap is het merk 'Maastricht' simpelweg onverslaanbaar. Het was Anya Niewierra die de term 'Vijfsterrenlandschap' muntte. Bij Amsterdam heeft niemand het over natuur in de regio."
Maastricht staat niet alleen op één in Nederland. "Maastricht staat op eenzame hoogte", zo betoogt Beerda. Dat is helemaal te danken aan de combinatie van stad en het met veel natuurschoon gezegende ommeland. Waar de burgemeester, de wethouder John Aarts en natuurlijk Maastricht Marketing het succes claimen, geeft niemand het Heuvelland daarvoor ook maar enige credits. De euforie heeft het zicht een beetje ontnomen op dat inzicht. Dat is jammer. De Sjengen onverslaanbaar dankzij de boeren. Want het is die unieke combinatie van de mooiste stad van het land en het mooiste stukje landschap van Nederland. Zuid-Limburg is letterlijk on-Nederlands mooi. We doen niet onder voor de Toscane, om maar een andere mooie streek te noemen. Siena aan de Maas.
Beerda heeft overigens nog een mooi advies voor de stad. "Het gaat er vooral om dat je de verblijfstoerist naar Maastricht weet te halen. Die is economisch veel interessanter dan de dagjesmens, die misschien wel een hele dag lang in de stad verblijft, maar soms weinig geld uitgeeft. Ik zou zeggen: zet in op de verblijfstoerist in heel Zuid-Limburg. Er is nog ongelooflijk veel ruimte in de markt om de hele omgeving te promoten. Heel Zuid-Limburg heeft een ijzersterke reputatie."
Als het op promoten aankomt is er overigens vaak op gewezen dat zowel Maastricht als ook het Heuvelland nog steeds zijn eigen 'VVV' heeft. Die tweedeling staat succes voor de combinatie Maastricht-Heuvelland kennelijk niet in de weg.
