Inhoudsopgave
Diverse politieke partijen hebben dinsdagavond geopperd om de Mondi-fabriek niet helemaal te slopen, maar een deel te gebruiken voor het Landbouwbelang.
Bert Jongen van D66 kondigde al aan met een motie te komen, om te onderzoeken of de vrijplaats Landbouwbelang daar terecht kan. "We zoeken al vele jaren vergeefs naar een alternatieve locatie voor de vrijplaats Landbouwbelang."
Wethouder Frans Bastiaens: "Op zichzelf is dat een interessante vraag, Ik zeg niet nee. Maar het is wel complexe vraag. Ik denk aan de staat van het gebouw, daar zit asbest in. Ik vind het wel een interessant idee. Ik ben zeker niet tegen een onderzoek. Tijdelijk gebruik van een te slopen gebouw past ook in ons broedplaatsen-beleid. Dit type gebouw lijkt me te passen, maar ik heb het gebouw niet van binnen gezien."
Het Landbouwbelang moet eind december vertrekken van de huidige plaats, waar na sloop van het voormalige fabriekscomplex de drie torens van The M. worden gerealiseerd.
Jongen: "De toekomstvisie uitvoeren voor het terrein duurt nog jaren. Die tijd kunnen we nu goed invullen."
Behalve Jongen van D66 zijn ook GroenLinks en de PvdA gecharmeerd van een mogelijke verhuizing van het Landbouwbelang naar de Mondi-fabriek. Lex Vos van GroenLinks: "Misschien kunnen we niet eens alles slopen als gevolg van stikstofregels. Dan kunnen we kijken naar het Landbouwbelang."
Matthieu Vermin van de Senioren Stadspartij Maastricht (SPM) stelde voor breder in het gebied te kijken naar de mogelijkheden voor het Landbouwbelang. "Kijk ook eens naar het terrein van drankenhandel Bessems."
Diverse politieke partijen willen geen tijdelijke parkeerplaats maken na sloop van de Mondi-fabriek. Dat zou strijdig zijn met de wens om de stad autoluw te maken. Amdere partijen wijzen er juist op dat het Mondi-terrein, met bestaande zware stroom-aansluitingen, juist uitermate geschikt zou zijn om er een parkeerplaats met oplaadfaciliteiten te maken. In dat verband werd ook genoemd om er een logistieke hub te maken voor stadsdistributie.
Matthieu Vermin van de SPM: "De behoefte aan een parkeerterrein zal niet tijdelijk zijn. Nu is het met topdrukte-dagen een chaotische toestand. Nu kunnen we daar ook een hub maken om stad te ontlasten. Laadinfrastructuur kun je daar zo neerleggen, dat helpt de Zero Emissie Stadslogistiek-zone."
Volgens wethouder Frans Bastiaens zouden er zestig dagen (waarvan een deel topdruktedagen) zijn dat er geparkeerd kan worden. Dat zou ook passen binnen de huidige stikstofregels. De rest van het jaar blijft het asfalt ongebruikt.
Een parkeerplaats een heel jaar kunnen gebruiken op het terrein zou de stad overigens fors geld kunnen opleveren. De parkeerplaats achter Loods5 heeft de stad de afgelopen jaren vele miljoenen euro's opgeleverd. Met Q-park zijn er overigens afspraken gemaakt over concurrerende parkeerplaatsen.





