Inhoudsopgave
Bij de inrichting van de nieuwe Brightlands Campus op Randwyck is het nadrukkelijk de bedoeling geparkeerde auto's zo min mogelijk beslag te laten leggen op de beschikbare ruimte op maaiveldniveau in het gebied. Zo moet er meer ruimte komen voor groen, water en nieuwe kantoorlocaties. Die keuze heeft ook gevolgen voor de nieuwe sporthal die in Heer moet komen aan de Demertdwarsstraat. Die wordt 'opgetild', als het ware in de lucht gebouwd.
Maastricht UMC+ en de Universiteit Maastricht moeten aan de rand van de campus twee parkeergarages realiseren die elk een capaciteit hebben van 950 plaatsen. Zo wordt duidelijk nu de plannen voor de campus meer en meer uitgewerkt worden.
Maastricht gaat de komende vier jaar 20 miljoen euro reserveren voor de campusplannen. Het is de bedoeling dat de provincie, MUMC+ en de UM eenzelfde bedrag op tafel leggen. De campus moet de nieuwe economische motor van Maastricht en de regio worden.
Op korte termijn verdwijnen er als gevolg van het realiseren van de Groene Loper circa 320 parkeerplaatsen op de P2-locatie en (betaald straatparkeren) aan het Duboisdomein en de Gaetano Martinolaan. Om in voldoende parkeerplaatsen te kunnen blijven voorzien voor de aanwezige bedrijven en organisaties in het gebied, alsook voor de bezoekers van onder andere het MECC tijdens de piekdagen, dient een (tijdelijke) parkeervoorziening te worden gerealiseerd. Een mogelijke locatie hiervoor is het terrein van de Universiteit Maastricht aan de Graanmolen, waar ruim 400 parkeerplekken kunnen worden gerealiseerd.
Het gebied aan de Demertdwarsstraat kan met haar ligging langs de snelweg en in de directe nabijheid van het treinstation worden ontwikkeld als de oostelijk entree van de campus. Als onderdeel van het reeds door de gemeenteraad vastgestelde Integraal Huisvestingsplan wordt voor die locatie nu al de sporthal-Oost ontwikkeld. De locatie is bovendien bij uitstek geschikt om als oostelijke ‘campuspoort’ te functioneren.
In combinatie met de nieuwe sporthal kunnen diverse andere stedelijke voorzieningen worden gerealiseerd, zoals campus-gerelateerde bedrijvigheid, wonen en een park met ruimte voor waterbuffering. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken wordt de sporthal als het ware een niveau ‘opgetild’ waardoor er een parkeervoorziening onder de sporthal aangelegd kan worden.
De meerkosten voor de verhoogde aanleg van de sporthal kunnen worden terugverdiend binnen de integrale planontwikkeling. Op het moment dat deze ontwikkeling verder vorm heeft gekregen, komen we terug naar de raad met een separaat voorstel en bijbehorende grondexploitatie.





 
       
       
     
     
     
     
    