Inhoudsopgave
Sleepdienst Van Dongen had al een ontheffing om met sleepwagens de Zero Emissie Zone in Maastricht in te rijden tot 2030. Van Dongen werkt voor Handhaving van de gemeente Maastricht. Andere sleepdiensten krijgen die ontheffing nu ook. Dat gebeurt nadat Maastricht van Nu daar vragen over stelde toen hij vernam dat sleper Logicx met zijn wagens niet meer terecht zou kunnen in het stadscentrum.
Wethouder John Aarts heeft overleg gehad met de juristen. "Na overleg met onze juristen zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij andere sleepdiensten (zoals Logicx) ook ontheffingen moeten verlenen voor de ZE-zone in Maastricht, als zij deze aanvragen onder de hardheidsclausule (a € 250,- per kenteken) en daarbij een beroep doen op het gelijkheidsbeginsel."
Aarts: "Doordat Van Dongen ontheffingen heeft gekregen voor de ZE-zone in Maastricht (via de hardheidsclausule) is er namelijk een ongelijk speelveld ontstaan voor andere partijen die ook sleepdiensten verzorgen in Maastricht (precedent-werking)."
Beide bedrijven slepen in relatie tot de Wegenverkeerswet. Logicx werkt onder meer in opdracht van politie en brandweer. Sleepdienst Van Dongen heeft een contract met de gemeente (Handhaving) om op afroep voertuigen af te slepen.