Inhoudsopgave
Wie de politiek in Maastricht volgt, ziet dat er één discussie de boventoon gaat voeren in de gemeenteraad. Welk parkeerbeleid willen wij in de stad hebben? Willen we een autoluwe stad zijn, of willen we de bewoners en bezoekers die met de auto komen toch nog zo veel als mogelijk faciliteren?
We beginnen in Wyck. Het autoluw maken van Wyck is een taai en al lang lopend dossier. Met mooie visioenen van terrasjes vanaf het station tot aan de brug. Zoals je dat in het buitenland vaker ziet. Maar Arriva wil de bussen niet laten omrijden. En veel ondernemers vrezen teruglopende klandizie als auto's niet meer voor de deur kunnen parkeren. Na heel vel praten en overleg begint de politiek na de zomervakantie dan toch met een beperkte pilot.
Hubs
In de nog te bouwen woonwijk Limmel aan de Maas wordt nu al heel nadrukkelijk ingezet op een autoluwe wijk. Bij de eerste zeshonderd woningen die nu ingetekend staan, kun je je auto niet meer voor de deur parkeren, maar moet je uitwijken naar een van de 'hubs' aan de randen van de wijk. De gedachte is dat mensen die hier willen komen wonen, er bewust voor kiezen dat de auto hier in de hiërarchie van vervoermiddelen onderaan staat. "Dat wordt spannend om te volgen", zei wethouder Frans Bastiaens daarover.
Sprookje
De discussie over het autobeleid van de stad nam dinsdagavond dik drie uur in beslag van de gemeenteraad naar aanleiding van het raadsvoorstel om onder het plan Sphinx-Noord een parkeergarage te bouwen voor 900 auto's. Veel politieke partijen bepleitten - nog vergeefs want de stad wil in het verleden gemaakte afspraken met ondernemers respecteren - 300 of zelfs 600 plekken minder te maken. Voorstanders van een autoluwe stad, willen zo min mogelijk parkeerplekken erbij. Raadslid Jo Smeets verwoordt wat volgens hem "realistisch" is: "Het is een sprookje om te geloven dat straks iedereen met de fiets komt."
Vrijthof
In de discussie woensdagavond opperde de SP al dat de stad de garage onder Sphinx-noord zelf moet ontwikkelen en beheren om grip te houden op toekomstig parkeerbeleid. Verwezen wordt in die discussie altijd naar de vraag wat de gemeente straks met de Q-Park garage onder het Vrijthof moet doen? Die garage zou nu een aanzuigende werking hebben op verkeer naar hartje binnenstad. In de file staan en rondjes door de stad rijden in de hoop dat je onder het Vrijthof kunt parkeren. Partijen als GroenLinks willen daar liever gisteren dan vandaag een eind aan maken. De stad krijgt straks contractueel de mogelijkheid de garage terug te kopen. Dat gaat dan overigens tientallen miljoenen euro's kosten.
KPN-gebouw
Bij elke ontwikkeling in de stad komt parkeren steeds nadrukkelijker naar voren. Of het nu gaat om de uitbreiding van het Kruisherenhotel - en de vraag hoe het kan dat bij dat hotel nu wel geparkeerd mag worden -, of om de ontwikkeling van kloostercomplex De Beyart, waar veel te weinig parkeerplaatsen op het terrein zelf komen voor personeel, bewoners en bezoekers. Hetzelfde geldt voor de discussie over de parkeernorm bij het oude KPN-gebouw.
Parkeerhel
Kijk naar de wijken, waar in Trichterveld gesproken wordt over een 'parkeerhel'. Bewoners kunnen hun auto's niet kwijt, omdat de wijk vol staat met auto's van studenten en van bewoners uit aanpalende wijken, waar vergunningparkeren is ingevoerd. In Scharn en Heer is vergunningparkeren ingevoerd op verzoek van bewoners. Ondernemers klagen dat ze de auto's van het personeel dat mobiel is niet meer kwijt kunnen.
Tribune
Wethouder Manon Fokke riep de raad woensdagmiddag - bij de presentatie van de kaderbrief 'Wij zijn Maastricht' - al op een discussie te voeren over dat parkeerbeleid. Fokke: "Welke stad wil je zijn? Als je echt wil vergroenen, moet je het straatparkeren weghalen. Als je dat voorstelt, zie ik de publieke tribune al volstromen, want daar is beslist niet iedereen blij mee. Maar het gaat om een keuze die we wel moeten maken."
Gebalanceerd
Het parkeerbeleid wordt met argusogen gevolgd door ondernemers. Ze vrezen het Amerikaanse gezegde no parking, no business. Zelfs de biologische winkel Gedeelde Weelde schreef recent een brief aan de raad om erop te wijzen dat klanten met auto's de winkel moeten kunnen bereiken. Ook het ondernemersnetwerk in het Sphinx-kwartier vroeg al om aandacht voor een "gebalanceerd" beleid.
Afspraken
Voor wat betreft Sphinx-Noord zijn er al afspraken gemaakt met de ondernemers in dit gebied. De stad wil een betrouwbare partner zijn voor bijvoorbeeld Pathé, Loods5, Lumière en de Muziekgieterij. De raad gaat daarom akkoord met 900 plekken.
Goudklompje
De vraag is overigens of ondernemers koudwatervrees hebben. In de binnenstad is de auto steeds meer verbannen. Vroeger kon je op het Vrijthof parkeren, op de Markt, kon je door de Grote Staat rijden. Dat is allemaal verleden tijd en het heeft de retail en de horeca bepaald geen windeieren gelegd. De binnenstad is mede dankzij dat beleid uitgegroeid tot het 'goudklompje' van de stad. Het invoeren van de zero-emissie zone stadslogistiek is weer een volgende slag die binnengehaald is: het tegengaan van ronkende diesels in de binnenstad die staan te laden en lossen.
Autosluw
Coen van der Gugten van GroenLinks heeft in de discussie inde raad alvast de term autosluw gemunt. Daar waar een bewoner of iemand anders aantoonbaar noodzakelijkerwijs met zijn auto moet kunnen komen, daar moet dat kunnen. De grootste pleitbezorgersvoor het verbannen van de auto veert zo heel slim een stukje mee met criticasters om de politieke buit binnen te halen: Maastricht voor fietsers en voetgangers. Maastricht als stad met een efficiënt en groen openbaar vervoer.
VVE
Ondertussen neemt het autobezit al af in de binnenstad, zo weten de verkeersdeskundigen van de stad. En dat is ook te zien in de vele ondergrondse parkeergarages van Verenigingen van Eigenaren van grote appartementencomplexen in de binnenstad en in Wyck. Die hebben vrijwel allemaal nog plek over. Een ondernemer die in de stad kantoor houdt en met de auto wil komen, kan zo een abonnement afsluiten.
