Doorgaan naar artikel

Petrus Regout kreeg een flinke beurt

Inhoudsopgave

Leef Mestreech,

Heeft u ook al gebruik gemaakt van de leefstijlvinder op de nieuwe website van Maastricht Marketing? Dit is een wetenschappelijk model, ontwikkeld in opdracht van acht provincies, dat de drijfveren van mensen ontrafelt en inzicht geeft in wat mensen in beweging brengt. Plak vervolgens dat etiketje op een toerist en bepaal wie met welke drijfveer naar Maastricht moet worden gehaald. Maastricht Marketing zet in op drie specifieke leefstijlen die passen bij het profiel van de stad Maastricht: de Avontuurzoeker, de Stijlzoeker en de Inzichtzoeker. De Avontuurzoeker is een avontuurlijke en creatieve recreant die voor veel in is, zolang het een nieuwe ervaring is of bijdraagt aan zijn of haar zelfontwikkeling. De Stijlzoeker wordt in zijn vrije tijd worden graag geprikkeld, en zoekt de uitdaging op. Tot slot wil de Inzichtzoeker dingen leren en ervaren, in de natuur en met culturele activiteiten.

Stad mikt op ‘slow traveller’ voor avontuur, stijl of inzicht
Maastricht Marketing heeft zijn website vernieuwd. Doel van de website is om in te spelen op veranderend reisgedrag. Mensen willen niet alleen zien wat een stad te bieden heeft, maar ook ervaren wat een plek uniek en bijzonder maakt. De website is daarom opgebouwd rond het principe van slow travel

Je moet haast een universitaire opleiding hebben gevolgd om tegenwoordig aan 'citymarketing' te doen. Waar is de tijd dat Benny Neyman in drie coupletten de stad bezong en beschreef?

Kom met me mee naar Maastricht. Voor wie niet weet waar dat ligt
Ergens in het uiterste zuiden van ‘t land. Parel van ‘t limburgse land.

Stad met een eigen gezicht. Door de Romeinen gesticht.
En door de Fransen beïnvloed als geen. Kom maar dan gaan we er heen.

Kom met me mee en flanneer. Proef die bourgondische sfeer.
Stad van traditie, van wierook en bier. Altijd het grootste plezier.

Misschien wordt het ook wel eens tijd voor een wetenschappelijk onderzoek naar welke studenten de stad wil huisvesten. Want dat begint zo langzamerhand echt een hoofdpijn dossier te worden, voor bewoners en ondernemers. In het wetenschappelijk model voor de toerist zijn zeven leefstijlen beschreven. Voor de student zou ik kiezen voor de harmonie-, de rust- en de verbindingszoeker.

Circumflex in de buurt, weg nachtrust
Een studentensociëteit waar 800 studenten in kunnen feesten, midden in de binnenstad, aan de Capucijnenstraat 120. Dat lijkt niet alleen vragen om problemen, dan weet je zeker dat je problemen krijgt. De ondernemers in de buurt, in de Grote Gracht met name, doen ’s nachts geen oog meer dicht. Een
Servatius: leegstand tegen feestende vrijstaat studenten
Ja, het is bewust beleid van Servatius om steeds meer studentenkamers in een complex aan het Herdenkingsplein leeg te laten staan. Servatius wil zo een einde maken aan de overlast-terreur van oorspronkelijk vijftig vooral mannelijke studenten. “We kiezen voor leefbaarheid in plaats van studentenverenigingen die ons vastgoed gebruiken als clublokaal.

Verder zou ik ook eens kijken naar welke evenementen nu passen bij de stad. Volgens mij is dat niet het commerciële foodfestival Trek in ons historische stadspark en ook niet South of Heaven. Een driedaags open air metalfestival bij de Gashouder. Begrijp me niet verkeerd, die festivals mogen er zijn, maar probeer er samen uit te komen op welke plek binnen de gemeentegrenzen het de minste overlast geeft? Daarnaast moet je je afvragen waarom het muziekvolume bij alle concerten, festivals, feesten en partijen op standje maximaal moet staan? Zelfs de communiefeesten lijken tegenwoordig op het Rowwen Hèze Slotconcert. Een tent in de achtertuin en 'De Engelbewaarder' is vijftien straten verder nog tot in de slaapkamer te horen rond middernacht.

Foodfestival reist verder, stadspark naar de kloten
Het commerciële foodfestival Trek in het historische stadspark is voorbij, het stadspark naar de kloten. 40.000 bezoekers, zware vrachtwagens, heftrucks, dieselaggregaten en zeecontainers hebben hun sporen achtergelaten. Waarom moet het stadspark opgeofferd worden voor steeds meer commerciële festivals? Terwijl Maastricht de mond vol heeft van zero-emmissie, ondernemers slechts met
Metalfestival mag van omwonenden een toontje lager
Niet iedereen heeft tijdens het Pinksterweekend genoten van het het Open Air metalfestival South of Heaven bij de Gashouder in het Frontenpark. Op de redactie van De Nieuwe Ster kwamen de nodige reacties van verontwaardigde burgers binnen. Het was wachten tot de eerste politieke vragen richting college kwamen en dat

Dan iets heel anders. Ik had wel eens gehoord van de kustwacht, de gaswacht, de brandwacht, de stadswacht, de dorpswacht en zelfs de Nachtwacht. Maar nog nooit van de Kunstwacht. Jullie wel? Die kwam ik onlangs tegen op de Boschstraat. Daar kreeg Petrus Regout namelijk een flinke beurt van de Kunstwacht. Het bedrijf uit Delft maakt onder meer kunstwerken schoon. Petrus werd eens flink afgesopt en staat nu weer fier te blinken voor het aankomend zomerseizoen. Het viel blijkbaar op, want niet veel later stonden een aantal Belsje medamme midden op straat om Petrus op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik hoop alleen dat de duiven in de naastgelegen bomen zich de komende tijd een beetje inhouden, anders krijgt Petrus letterlijk en figuurlijk de schijt van hen.

Petrus Regout staat weer te blinken aan de Boschstraat.

Update: ik kreeg na het publiceren van deze column een bericht dat de Kunstwacht al jaren actief is in Maastricht. Forum.mestreechonline.nl stuurde mij zelfs een foto ter bewijslast. Ter verdediging van mijn kant: de foto is in 2020 gemaakt. Toen was ik nog niet geboren.

Het monument aan de Beeldsnijdersdreef waar Prins Bernhard op 18 september 1944 voor het eerst landde in een stukje bevrijd Nederland. Foto: forum.mestreechonline.nl (7 april 2020)

Een paar dagen eerder was het overigens minder idyllisch op de Boschstraat. Er stond namelijk een vrachtwagen een hele tijd geparkeerd met ronkende motor. Je vraagt je af of dit past binnen de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's. De koelmotor draait vanwege de koel- en vriesproducten die vervoerd worden in het voertuig. Dit is een richtlijn van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteiten die gevolgd moet worden. De chauffeur heeft zelfs een briefje achter de voorruit geplaatst met welgemeende excuses. Even los van het geluid dat hiermee geproduceerd wordt, vraag je je wel af hoe zero-emissie we eigenlijk wel zijn in de binnenstad?

Hij zal maar staan ronken voor je voordeur.

Bijzonder was deze week ook dat De Limbörgse Academie en Veldeke Mestreech een open brief stuurden naar alle Maastrichtse politieke partijen. De boodschap: neem de Mestreechter taol mee in het verkiezingsprogramma. Prachtig initiatief waarbij ook een aantal suggesties werden gedaan. Eentje was de stimulering van het Maastrichts in de lokale media. Lokale omroepen en media ondersteunen bij content in 't Mestreechs. Gelijk paniek in de tent bij De Nieuwe Ster, want daar werken drie boeren. De vierde is weliswaar een Mestreechteneer, maar die spreekt 'Hollands'. Wellicht kunnen de vier de De Nieuwe Ster dan meedoen aan een andere suggestie van De Limbörgse Academie en Veldeke Mestreech: 'Een korte (gratis) introductiecursus Maastrichts voor raadsleden – goed voor de onderlinge verbinding én een sterk signaal naar de stad'. Ik ben overigens wel razend benieuwd welk Maastrichts vocabulair de politici krijgen aangeleerd. Meestal kun je je in je moerstaal het beste uitdrukken als het om emotionele zaken gaat. Zou het dan door deze cursus nog harder gaan knallen in de raadszaal?

Veldeke mengt zich in verkiezingsstrijd: ‘kedo bij aongifte vaan geboorte’
De Limbörgse Academie & Veldeke Mestreech ‘mengen’ zich nu ook in de strijd voor de gemeenteraadsverkiezingen, nu de lokale politieke partijen druk zijn met het schrijven van de verkiezingsprogramma’s. Veldeke heeft een tweetalige open brief gestuurd naar alle politieke partijen. “In een gezamenlijke open brief onderstrepen de organisaties dat het Maastrichts

Tot slot... de actie From Father To Son van de Angelside, waar ik ambassadeur van ben, staat na drie weken op 200 seizoenskaarten! Mijn doel is om er 400 bij elkaar te promoten. Dat doe ik dus bij dezen. Help mensen die het niet breed hebben of een steuntje in de rug kunnen gebruiken door de aankoop van een seizoenskaart voor de thuiswedstrijden voor MVV. Doe mee en wie weet hebben we over drie weken de 400 kaarten binnen. Mijn dank grenst aan hondsdolheid!

Veer zien us!
Oscar

Gratis nieuwsbrief, niks meer missen
Wilt u ook van maandag tot en met zaterdag vóór 6.30 uur het laatste nieuws over Maastricht in uw mailbox? Meld u dan gratis aan voor de nieuwbrief van De Nieuwe Ster. Meer dan 20.000 trouwe lezers gingen u al voor. Het enige wat wij van u vragen

Opmerkingen

Laatste Nieuws

Ons nieuws is en blijft altijd gratis als je je inschrijft voor de gratis nieuwsbrief

Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw

Bedankt voor uw aanmelding. Controleer uw e-mail om de inschrijving af te ronden