Inhoudsopgave
Een grote verrassing is het niet. Maar buslijn 3 gaat vanaf 4 januari 2026 weer rijden vanaf de buitenwijk Wolder weer via het Vrijthof en Markt. Dat is de uitkomst van een Peilvoorstel dat dinsdagavond door het college van B&W werd voorgelegd aan de domeinvergadering Fysiek.
Alle partijen waren het al voor de vergadering eens dat de Arriva-route over het Vrijthof moet terugkeren. Voor de vergadering werden ruim 2400 handtekeningen van boze bewoners overhandigd aan de wethouder. De hele publieke tribune zat vol met mensen uit Wolder en omliggende buurten om hun onvrede kenbaar te maken. Het protest, ook in de maanden voorafgaand aan de vergadering dinsdagavond hebben geholpen.

Feitelijk was dit Peilvoorstel, in de woorden van Jo Smeets van Maastricht van Nu, een " inkoppertje". Bennie van Est (50PLUS) onderstreepte dit en gaf aan dat het college al veel eerder in augustus een besluit had kunnen nemen.
Vervoersplan
Volgens wethouder Manon Fokke (PvdA), die de zieke wethouder Aarts verving, was het college van mening dat het netjes was om dit toch raadsbreed te bespreken. Tiny Meese wilde van Fokke nog weten of het normaal is dat een nieuw vervoersplan niet besproken wordt in het college, maar ambtelijk wordt afgehandeld. Manon Fokke gaf aan dat inderdaad het geval was, maar dat bij het volgende aangeboden vervoersplan het binnen het college zal worden besproken en de raad daarvan op de hoogte zal worden gesteld.
Concerten
De route over het Vrijthof betekent wel dat de bus 90 dagen per jaar niet over het Vrijthof kan rijden omdat er dan evenementen zijn of omdat de op- of afbouw van evenementen aan de gang is. Dat riep verbazing op, ook omdat Arriva niet over het Vrijthof kan tijdens de dagen in juli dat er geen concerten zijn van Rieu. Dat is op maandag, dinsdag en woensdag. Rieu speelt van donderdag tot en met zondag. Wethouder Fokke: "Het is voor Arriva te ingewikkeld om allerlei verschillende dagen te communiceren, vandaar dat het busbedrijf heeft besloten de hele periode van Rieu het Vrijthof te mijden."

Saillant was nog dat dat de SP op het einde nog met de suggestie kwam om de huidige marktpartijen in het openbaar vervoer weer op termijn te vervangen door een gemeentelijk cq provinciaal vervoersbedrijf. Met name VOLT, GroenLinks en de Partij van de Arbeid waren het daar wel mee eens, al gaf Jean Pellaers van de PvdA wel gelijk aan dat dit weinig realistisch is.

